IDG vil by på Ziff-Davis

Verdens største IT-bladutgiver, International Data Group (IDG) vil gjerne bli enda større, og ønsker å kjøpe erkerivalen Ziff-Davis.

IDG er mellom annet kjent for titler som Computerworld og PCWorld, mens konkurrenten Ziff-Davis lever av titler som PCMagazine og PC Week.

Nå vil IDG bli enda større gjennom å spise opp erkefienden, skriver den danske utgaven av IDG-avisen Computerworld.

Grunnleggeren av IDG, Patrick McGovern, sa under et besøk i Danmark at IDG forventet at Ziff-Davis ville bli solgt ut i ulike deler siden det vil gi selgerne bedre pris og at IDG ville legge inn bud.

- Det vil være konkurransemessig best for oss om de (Ziff-Davis. red. anm) blir splittet opp, sa han, ifølge danske Computerworld. McGovern er imidlertid ikke sikker på om IDG går seirende ut av en budrunde.

Om IDG skulle by på bladene er det for å fusjonere dem med eksisterende blader for på den måten å konsolidere eksisterende varemerker og øke lønnsomheten. At konkurransen blir mindre kommer som en ekstra bonus.

Største aksjonær i Ziff-Davis er japanske Softbank, som nå mener utgivelse av trykte blader og Internett ikke gir økt verdi, fordi nyhetsformidling på Internett spiser av overskuddet fra papirbladene. Softbank bestemte seg for å selge i sommer. Både Ziff-Davis og en tredje av de store IT-bladutgiverne, CMP (med titler som Information Week) har opplevd fallende børsverdi siden noteringen startet. CMP gikk fra 22 dollar til 8 dollar før salget til United News & Media i april for 39 dollar. Blant de interesserte kjøperne var nettopp IDG.

En kjøper av Ziff-Davis vil ikke bare få en rekke IT-blad titler med seg, men også de kjente Comdex-messene som eies av forlaget.

IDG eies i hovedsak av McGovern (64 prosent), mens resten eies av de andre ansatte. Omsetningen for regnskapsåret som avsluttes ved utgangen av september, vil ventelig ende på 2,7 milliarder dollar, etter en vekst i omsetningen på 20 prosent og 30 prosent i overskudd.

Til toppen