IDG vil kjøpe CMP

International Data Group, det amerikanske teknologiforlaget som blant annet utgir datapublikasjonen Computerworld i Norge, vurderer å legge inn et bud på konkurrenten CMP Media, som blant annet utgir velrenommerte Information Week.

CMP engasjerte investeringsbanken Lazard Freres & Co i februar i år for å se på mulighetene for et salg eller fusjon. Siden det ble kjent har CMP-aksjen steget med 67 prosent, og Nederlands tredje største forlag, VNU NV, har uttalt at de vurderer å legge inn et bud.

I dag siterer nyhetsbyrået Bloomberg "sentrale kilder kjent med situasjonen" på at IDG skal være svært interessert i å gi VNU konkurranse om CMP. Bloomberg siterer samtidig analytikere på at CMPs publikasjoner, som mellom annet inkluderer gjenoppståtte Byte, Computer Reseller News og Windows Magazine, vil passe som hånd i hanske for IDG. CMP på sin side vil kunne nyte godt av den finansielle styrken et større forlag - som IDG - kan tilby.

Verken CMP eller IDG ønsker å kommentere overfor Bloomberg hvorvidt det foregår fusjonssamtaler.

New York-baserte CMP har den siste tiden slitt med annonsetilgangen, og advarte i september i fjor om dårligere fortjeneste enn ventet i tredje kvartal.

Om IDG skulle finne på å by på CMP får forlaget høyst sannsynlig konkurranse. Et annet New York-forlag, Ziff-Davis Inc. (utgir blant annet PC Week), oppgis også av analytikere som en potensiell kjøpekandidat. Mer skeptiske sjeler mener imidlertid Ziff-Davis for tiden har mer enn nok med seg selv: Selskapet kvittet seg i fjor med ti prosent av sine ansatte og la ned tre publikasjoner som følge av en merkbar nedgang i IT-annonsemarkedet.

Ziff-Davis har heller ikke kommentert hvorvidt CMP er et interessant oppkjøpscase.

Til toppen