Eniro overtar webbyrået Idium. (Bilde: digi.no)

Idium solgt til Eniro

– Vi røk på en smell, sier avtroppende sjef.

Det norske medie- og webbyrået Idium er solgt til Eniro Norge AS.

Kjøpesummen er på rundt 35 millioner svenske kroner, hvorav 22 millioner svenske kroner i kontanter. Resten blir betalt i en periode over tre år. Det er også avtalt et ikke nærmere beskrevet vederlag, en earnout basert på selskapets fremtidige utvikling.

Idium ble etablert i Oslo i 1999 som leverandør av en egenutviklet webpubliseringsløsning til SMB-markedet. I mange år nøt de solid vekst og status som gasellebedrift, men skal i fjor ha røket på en smell.

Tallene for 2013 er en årsomsetning tilsvarende 75 millioner svenske kroner. Driftsresultatet før avskrivninger og engangsposter (EBITDA) endte på minus 1 million svenske kroner.

Eniro oppgir at Idiums omsetning for 2014 ventes å bli på 35 millioner svenske kroner og et driftsresultat på om lag 2 millioner.

Henning Edwardsen har vært administrerende direktør i Idium de siste tolv årene, en periode da Idium vokste fra seks til nærmere 100 ansatte. Han blir ikke med videre.

– Vi røk på en smell i fjor. De ti foregående årene har vi ikke hatt et eneste negativt årsresultat. Underskuddet førte til ganske kraftige interne diskusjoner på toppnivå, og det var nok årsaken til at vi valgte å se oss om etter nye eiere, sier Edwardsen til digi.no.

Edwardsen eide selv litt over 25 prosent av selskapets aksjer. – Prisen vi fikk er relativt lav for et selskap som Idium, men det var en fair deal, sier han.

Foruten at Edwardsen slutter skal ansatte og ledere for øvrig bli lite berørt av oppkjøpet. Eniro gir uttrykk for at de satser på bedriften.

– Ja, vi bytter ut daglig leder. Det er den store forskjellen, sier administrerende direktør Pierre Mårtensson i Eniro Norge til digi.no.

Om årsaken til Idiums resultatsvikt gir han følgende kommentar:

– Vi har sett på selskapet i lengre tid og har ganske bra innsikt i grunnen. Etter det vi erfarer har Idium hatt litt utfordringer på salgssiden og litt rotasjon der. Kanskje har de hatt et for bredt fokus, men ingenting alvorlig. De har manglet en tydelighet, men det skal vi bringe tilbake, sier Mårtensson.

Ifølge ham har de bestemt at Idium-merkevaren skal leve videre. Eniro har dessuten valgt å fusjonere Kvasir Media, et byrå og såkalt premium reseller av Google Adwords-annonser, inn i Idium.

Kvasir Media-navnet forsvinner. Den nye virksomheten skal i stedet hete Idium under ledelse av Rune Paulseth.

I en pressemelding om oppkjøpet sier Eniro at de nå styrker sin satsing i det digitale mediemarkedet. Målet er å ta et godt grep om SMB-markedet og bistå små og mellomstore bedrifter med «den helt nødvendige overgangen til digitale og mobil markedsføring».

– Eniro er inne i en offensiv fase, hvor vi ønsker å vokse i Norge både organisk og gjennom oppkjøp. Oppkjøpet av Idium er ett av flere steg på veien på videre vekst i Norge, og da innenfor et forretningsområde som har et betydelig vekstpotensial. Vi skal fremover øke kampanjeprodukt-virksomheten vår på en lønnsom måte slik at vi vinner tillit som SMB-virksomhetenes foretrukne rådgiver på digital markedsføring, uttaler Pierre Mårtensson i Eniro Norge.

    Les også:

Til toppen