JUSS OG SAMFUNN

IE 4.0 klikker for kanalpartnere

Kanalpartnerne i Microsoft Internet Explorer 4.0 har over natten fått en kraftig vekst i antall klikk på sine nettsteder. Dermed kan det også klikke for arbeidet med å utarbeide pålitelige nettstatistikker.

Morten Øverbye
9. okt. 1997 - 09:45

- På torsdag og fredag doblet besøkstallet seg uten noen forklarlig grunn. Hele uka sett under ett gikk vi fra 143.500 sideoppslag til 340.000 oppslag i uka, sier Roy Hovdan i P4 Internett AS til digi.no.

I likhet med andre kanalpartnere i Microsofts nye nettleser, har også Hovdan stusset over stadig lengre besøkslogger etter lanseringen. For enkelte partnere har råloggene, eller oversikten over hvem som har hentet ned sider fra et nettsted, vokst fra tre til langt over tyve megabyte. Marita Valvik, som oppdaterer Kapital Datas Web Ti på Topp, forteller at enkelte nettsteder har firedoblet statistikken utover det som anses som reelle tall i dag.

I et brev til kanalpartnerene ber hun derfor om at måleperioden for Web Ti på Topp endres til hele september for disse. Kanalpartnerene er SOL, SOL BN, NRK, VG, Nettavisen, Hegnar Online, Aftenposten, digi.no og P4-nettet. Av disse har også Aftenposten merket en klar økning i antallet nedlastninger av sine sider, mens SOL opplyser til digi.no at de ikke har merket noe til problemet.

Det er funksjonen som gjør det mulig for nettbrukere å laste ned hele nettsteder for å lese disse nedkoblet som har skapt den kraftige økningen i antallet nedlastninger. Fordi denne funksjonen automatisk henter ned alle nye nye artikler og de artiklene disse igjen peker til, fører det til at nettbrukere laster ned langt flere sider enn de normalt ville lest på nettet.

Dette betyr også at besøksstatistikkene blir mindre pålitelige, fordi nettleseren laster ned langt flere sider enn det som senere blir lest. Dette vil skape trøbbel for annonsering fordi sideoppslag hittil har vært en hovedkriterium for prising av annonser på nett. Når bransjen om kort tid går over til eksponeringsbasert prising av nettannonser, kan upålitelige oppslagsmålinger bli et enda større problem.

Teknikeren Johan Wilhelm Klüwer ved Universitetet i Oslo, sier imidlertid til digi.no at feilkilden trolig kan korrigeres ved en endring av måten kanalpartnerne har satt opp sine kanaler på. Flere av kanalpartnerene jobber for å finne tekniske løsninger på problemet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.