IE har forskanset seg i bedriftene

Firefox, Safari, Chrome og Opera presser Internet Explorer på nettet, men internt i bedriftene blir det verre.

Utviklingen i nettlesermarkedet sto mer eller mindre stille i mange år etter at Microsoft slo knockout på Netscape. Nettsteder ble spesialtilpasset Internet Explorer, og de var ikke så nøye med å følge åpne standarder, noe som gjorde det ekstra vanskelig for konkurrentene.

Denne trenden er snudd, etter at først og fremst Firefox begynte å få skikkelig fotfeste. Microsoft har også kommet på offensiven igjen. De leverte en bedre nettleser med sin IE7, og med IE8 satser de for fullt å følge de åpne standardene på en skikkelig måte.

Det er imidlertid ikke så lett som det høres ut. Internet Explorer 6 er svært utbredt, og den var ikke god på standarder. Det eksisterer derfor mange «workarounds» tilpasset IE6, og dette skaper problemer med bakoverkompatibilitet for nye nettlesere fra Microsoft.

I IE8 blir dette løst med et parameter for å velge «compatibility mode», det vil si å prosessere nettsidene som om det var IE7. Microsoft hadde lenge bestemt seg for at det skulle være standardinnstillingen i IE8, men gikk bort fra det etter press fra flere fronter.

Det betyr at nettsider som er optimalisert for IE6 må legge inn en liten kodesnutt, slik at IE8 skjønner at den må bytte over når den besøker siden. De mange nettsidene som ikke oppdateres, vil ikke se bra ut med IE8.

Det er ikke bare ute på internett at nettlesere brukes aktivt til å aksessere innhold og tjenester. Svært mange bedriftsinterne løsninger er også bygd opp som nettbaserte intranettløsninger. Her er også spesialtilpassninger for Internet Explorer 6 mye mer utbredt, og Microsoft har rett og slett ikke tørt å bryte bakoverkompatibiliteten ved å sette standardvalget for IE8 til å optimalisere prosesseringen for å støtte åpne standarder.

Det vil trolig gjøre det mye vanskeligere for konkurrentene Opera, Safari og Chrome å spise seg inn på denne viktige delen av nettlesermarkedet.

Analytikere som følger nettlesermarkedet slår fast at det ihvertfall på kort sikt vil være vanskelig, eller til og med umulig å bli kvitt Internet Explorer.

- På grunn av lange oppsamlinger av avhengigheter, vil de fleste bedrifter oppleve det som vanskelig eller uhensiktsmessig å bytte fra Internet Explorer til alternativer som Firefox, Opera eller Safari, sier Ray Valdes, analysesjef i Gartner i et intervju med ZDNet Asia.

Utfordringen kompliseres også av at mange Microsoft-programmer har Internet Explorers rendering-motor innebygd. Det gjelder for eksempel Outlook.

En annen viktig faktor er administrasjonsverktøyet Internet Explorer Administration Kit (IEAK) som ble lansert sammen med IE4. Det er et verktøy som gjør det enkelt for administratorer å konfigurere og rulle ut nye versjoner eller nye konfigurasjoner i interne bedriftsnettverk.

Det er en type løsning som de konkurrerende nettleserne i stor grad mangler.

Konkurrentene sliter også med at økosystemet rundt nettleserne i stor grad har tilpasset seg Internet explorer, og det vil derfor ta tid å få tilsvarende tilpassning til de andre nettleserne. Det vil de færreste bedrifter være villig til å ta seg tid til å vente på, eller ha interesse for å betale for.

    Les også:

Til toppen