I Internet Explorer 10 er standardvalget at nettleserbrukerne ikke vil spores på tvers av nettsteder. Yahoo og mange andre mener at et slikt forhåndsvalg ikke representerer brukerne faktiske ønsker. (Bilde: PantherMedia og digi.no.)

Ignorerer «Do Not Track» fra IE10

Webkjempe anerkjenner ikke Microsofts forhåndsvalg.

Microsofts avgjørelse om at Do Not Track (DNT), signalet som gis til innholdsleverandører på weben som at brukeren ikke ønsker å bli sporet, skal være aktivert som standard, har vært omdiskutert siden det ble kjent. DNT-ordningen støttes av de aller fleste seriøse aktører, både nettleserleverandører, innholdsleverandører og annonsører. Men mange ser ut til å mene at Microsofts forhåndsinnstillingen undergraver et hovedprinsipp i utkastet til ordningen, nemlig at det DNT skal gjengi brukerens eget valg. Noen endelig standard foreligger ikke ennå.

Fredag kunngjorde Yahoo, som fortsatt er blant verdens største webaktører, at selskapet vil ignorere DNT-signalet som IE10 oppgir til nettsteder. Yahoo er blant Microsoft viktigste partnere på websiden, blant annet fordi selskapet benytter Microsoft søketeknologi.

I et blogginnlegg skriver Yahoo selskapet har fundamental tro på at webopplevelsen er bedre når den er persontilpasset. På selskapets nettsted kan brukerne selv velge hva slags innhold som skal vises, inkludert annonser. Samtidig mener Yahoo at det er viktig at brukerne har en enkelt og klar måte å uttrykke sine personvernønsker til selskapet. Selskapet tilbyr allerede egne verktøy hvor brukerne kan tilpasse hva slags annonser de blir vist på nettstedet.

I blogginnlegget skriver Yahoo at selskapet i prinsippet støtter DNT, men at dagens DNT-signal enkelt kan misbrukes. Implementeringen i IE10 nevnes spesifikt i den sammenheng.

– Etter vårt syn reduseres opplevelsen for flertallet av brukerne og gjør det vanskeligere å levere i henhold til vårt løfte om nytte til disse. Dette betyr i bunn og grunn at DNT-signalet fra IE10 ikke uttrykker brukerønsker, skriver Yahoo.

– Til syvende og sist mener vi at DNT må avbilde brukervalg, ikke valget til én nettleserprodusent, plugin-forfatter eller tredjeparts programvaretjeneste. Derfor, selv om Yahoo fortsatt vil tilby Ad Interest Manager, vil vi på dette tidspunkt ikke anerkjenne IE10s standard DNT-signal med Yahoo-tjenester.

Selskapet oppgir at det vil samarbeide med W3C om å nå en DNT-standard som både tilfredsstiller forventningene til brukerne og som tilby den best mulige Internett-opplevelsen.

– Vi vil evaluere vår støtte for DNT grundig etter hvert som bransjen gjør framgang i å nå en meningsfylt, transparent standard for å fremme valg, redusert signalmisbruk og levere flotte, persontilpassede opplevelser til brukerne, skriver Yahoo.

Yahoo alene er trolig ikke store nok til at selskapet avgjørelse får store konsekvenser. Men dersom selskapet får følge av store deler av nettstedene på weben, vil IE10 være den eneste nettleseren med en DNT-implementering uten funksjon.

    Les også:

Til toppen