Ikea selger kontoret på nett til høsten

Hakk i hæl på svenskene skal norske Ikea-kunder med interesse for kontormøbler kunne utføre hele kjøpet via Internett fra september.

Som digi.no har skrevet tidligere skal det svenske møbelvarehuset Ikea satse ytterligere på nettet og salg av sine varer også gjennom dette mediet i året som kommer. I Sverige satser man på en dobling av omsetningen i Sverige innen fem år, og ambisjonene ligger på det samme nivået i Norge.
digi.no har skrevet om den svenske nettsatsingen:
E-handel skal doble IKEA i Sverige
Når svenske Ikea går på nett til høsten er dette del av et nordisk samarbeid som starter med et prøveprosjekt. Ikeas hovedkatalog kommer i månedsskiftet august/september, og e-handelsmulighetene vil bli lansert i forbindelse med den nye katalogen.


- Det vil være et begrenset sortiment som legges ut for salg i første omgang, ikke hele katalogen. Vi starter med salg av kontormøbler både for hjemmekontor og profesjonelt kontor, det synes vi er naturlig i forhold til brukerne. Vi har ikke konkrete planer om akkurat når en utvidelse i forhold til dette sortimentet skal skje. Så sant vi ser at det er riktig å satse på nettet, skjer det etterhvert, sier vikarierende reklamesjef Stian Lyberg til digi.no.

Han vil ikke spekulere i hvor lang tid det vil ta før resten av Ikea-varene blir tilgjengelige for nettkunder.

- Det vil gå ganske lang tid før hele katalogen er på nett. En del artikler i katalogen kan man vanskelig bestille på nettet, som for eksempel sengetøy. I tillegg må vi se på dette med bytterett og retur, sier Lyberg.

Omtrent samtidig med den svenske oppstarten vil ikea.no se dagens lys.

- Vi regner med å være på nett i juni med en modulær side med ren informasjon, som vil være lignende ikea.com-siden. I september regner vi med at shoppingdelen er klar, men Sverige og Tyskland starter med dette litt før oss, opplyser han.

I dag omsetter Ikea i Norge for 100 millioner i året i annet enn fysisk kjøp i butikkene, det vil si bestilling fra katalogen og håpet er at satsing på home-shopping vil bidra til en omsetningsvekst. Ikea ser på området home-shopping under ett, og det inkluderer all handel som ikke innebærer fysisk oppmøte i varehusene, som e-handel og postordre.

- Vi regner med å øke omsetningen til 200 - 300 flere hundre millioner kroner i løpet av et par år, sier Lyberg.

- Tror dere at de norske kundene handle på nettet?

- Vi tror det, ellers hadde vi ikke satset på det. Vår satsing har også sammenheng med at vi satser på tilgjengelighet. Kundene skal kunne handle hos oss nesten når de vil, sier Lyberg.

Det er det svenske selskapet Framtidsfabriken som har utviklet nettløsningen for Ikea, blant annet på grunn av at Ikea gikk inn på eiersiden i Framtidsfabriken for kort tid siden.

Varene som blir bestilt på nettet vil bli distribuert med posten og prisen for frakten vil være avhengig av postens rater.

Til toppen