Ikke enkelt å starte ny søkemotor

De tre nye, norske søkemotorene som skal åpnes i høst står foran enorme utfordringer, mener søkekspert Roar Eriksen.

Internasjonalt har Microsoft og Yahoo utfordret Google. Her i Norge kommer det nå tre nye søkemotorer: Schibsted og Findexa-Gule Sider skal åpne helt nye tjenester, mens Eniro/Sol skal forbedre sin Google-baserte Kvasir.

Alle tre står overfor enorme utfordringer, for søkemotorer er ingen eksakt vitenskap – alt handler om justeringer av både teknikken som finner nettsidene og teknikken som skal rangere dem etter hva det søkes på.

– Du kan ikke kjøpe en ferdig søkemotor, du må ha kunnskap og programmere den inn i søkemotor-systemene dine, påpeker søkeekspert Roar Eriksen i Online Services. Selv Google, med sine enorme budsjetter og lange erfaringer, sliter med falske nettsider og andre lureteknikker.

Eriksen vet hva han prater om – han har tidligere jobbet for Google. Online Services indekserer hele det norske nettet for sin Prospect Extractor-tjeneste.

– Det er en stor utfordring å skape høy relevans og det kreves mye erfaring og testing. Vi har undersøkt 50.000 norske domener og hele 10 prosent bruker jukseteknikker som «cloaking» og skjult tekst, forteller Eriksen.

    Les også:

Og brukerne er kresne og har null lojalitet, mener han.

– Fallhøyden når du lanserer er derfor stor. Gir ikke søkemotoren god relevans første dag, hopper brukeren til en av mange andre alternativer, og det er vanskelig å få dem tilbake. Bare se på AltaVista, de var først, men miste grepet fort, påpeker Eriksen.

Schibsted kan derfor ha en fordel, for selskapet har kjøpt programvare og kanskje dermed hjelp og erfaring fra Fast Search & Transfer, som tidligere har drevet en internasjonal søkemotor – alltheweb.com.

Eriksen sier at de norske søkemotorer har en stor fordel i forhold til Google. Det finnes bare 78.000 norske domener med en eller flere nettservere.

– Norge er et lite kontrollert internettsamfunn, påpeker han.

På spørsmål fra digi.no om ikke da den mindre gruppen av konsulenter som har jobbet med søkemotor og relevans blir veldig ettertraktet, svarer Eriksen kort: «Har fått noen henvendelser i det siste, ja.»

Til toppen