Ikke fornøyd med publikums rettigheter

Personvernstriden på nettet kommer til å fortsette i USA, på trass av at bransjen og myndighetene er enige om retningslinjene for hvordan personlig informasjon skal håndteres. Etterspillet fra Cookie-kampene tidligere i år kommer til å fortsette.

Federal Trade Commission, den amerikanske handelskommisjonen (FTC), og Internett-annonsører inngikk tidligere denne måneden en avtale om hvordan man skal beskytte private opplysninger på nettet. Dette kommer etter vårens kontroverser om bruk av private opplysninger hentet inn av annonsenettverk som DoubleClick og andre ved hjelp av cookies, eller småkaker.
Les mer om kakesakene:
Bill ber nettbransjen bedre personvernet
Kake-kikker tatt på fersken - legger seg flat
Michigan saksøker DoubleClick

En gruppe selskaper ble enig med FTC om at alle brukere av nettet fritt kan bli fritatt fra "småkaker," som finner ut hvor brukeren beveger seg på nettet, samt innsamling og systematisering av personlig informasjon.

Men sterke grupper som kjemper for personvern på nettet er derimot ikke så begeistret for denne avtalen, skriver Financial Times.

I et brev til Senatet skriver to av de største personvern-organisasjonene i USA at de går stekt i mot avtalen.

- (Avtalen) mislykkes i å gi en adekvat sikkerhet for nettbrukere og vil oppmuntre til utvikling av påtrengende metoder for datainnsamling. Dette skader ikke bare nettbrukerene og publikum, men også Internett-økonomien, skriver gruppene i et brev.

Debatten går i sin korthet ut på hvor stor mye annonsenettverk har lov til å vite om nettbrukerne, og hva de kan bruke denne informasjonen til. En av de mest fremtredene grupperingene mener nettbrukerenes privatrett brytes av annonseselskaps bruk av småkaker. Dette er små filer som lastes ned på hardisken til brukeren og som gjør at man kan spore hvor denne brukeren er på nettet.

Dette kan åpne store muligheter for selskap som vil spesialisere annonsekampanjer, tilbud og innhold til sine brukere. Men også at brukernes personlige informasjon blir misbrukt.

DoubleClick lanserte tidligere i år planer om å koble denne type informasjon mot flere databaser, slik at man kunne skreddersy mer. Dette fikk privatsrettslige grupper til å gå amok, og myndighetene begynte sin etterforskning på hvorvidt dette var lov. Selskapet besluttet i ettertid å ikke koble databaser med denne type informasjon sammen, for å skaffe seg et klarere bilde av brukerne.

Til toppen