Ikke helsvart for offentlig e-handel

Riksrevisjonen felte en knusende dom over den offentlige markedsplassen, men tallene stemmer ikke.

Den offentlige markedsplassen fikk hard medfart da Riksrevisjonen la frem sin rapport.

Målet var at 20 prosent av innkjøpene skal være e-innkjøp, men resultatet ble 0,06 prosent, slo rapporten fast.

Ikke all kritikken er grunnløs, mener André Hoddevik leder for Moderniseringsdepartementets e-handelssekreteriat, tidligere kalt Program for elektronisk handel i det offentlige. Men han føler seg tydelig urettferdig behandlet av riksrevisjonen.

- Jeg er enige i en del av konklusjonene, men det er snevert å bare basere seg på omsetningstallene for Makredsplassen ehandel.no når det var statens satsing på elektronisk handel som sådan skulle evalueres. De brukte dessuten tallene fra desember 2003, da omsetningen var 50 millioner for siste tolv måneder. Nå er den 330 millioner, sier Hoddevik

Han innrømmer at de hadde større interne mål for 2004. Omsetningen skulle tidobles, mens fasiten ble mellom seks og sju ganger 2003-omsetningen.

- Folk snakker om eksplosjon i den private netthandelen, men vi vokser mye raskere, sier Andé Hoddevik.

Det at mange er skuffet over omsetningen skyldes nok i stor grad at forventningene har vært skyhøye. Det offentlige gjør årlig innkjøp for 110 milliarder. Virksomhetene som nå er med på innkjøpssiden handler for 24 milliarder, men lite av dette går foreløpig gjennom markedsplassen. Da markedsplassen ble startet var dessuten fem av Norges største private bedrifter med i planleggingen. Man håpet at disse også ville benytte løsningen, men disse er nå helt ute av prosessen.

Prosjektet fikk en vanskelig fødsel, da den første anbudsrunden måtte avlyses, fordi flere av anbyderne slo seg sammen og det ble for få konkurrenter igjen. Denne førte til en forsinkelse.

Målsetningene for videre utvikling vil Hoddevik helst knytte til å få flere statlig aktører med. Omsetningen håper han vil passere en milliard i år, men det mener han de offentlige innkjøperne som deltar på markedsplassen må ta mer ansvar for.

- Vi jobber med å få dem inn, så må de jobbe videre internt for å ta det i bruk. Vi sitter ikke med ansvaret for å implementere e-handel internt i for eksempel Trondheim kommune, sier Hoddevik.

Han mener det som skal til er at flere tar i bruk markedsplassen som en del av en komplett innkjøpsløsning, for å registrere alle typer kjøp, ikke bare katalogbasert handel.

- De som gjør dette øker mest, også på katalogkjøp, sier Hoddevik.

Han nevner at Trondheim og NTNU har kommet langt som innkjøper. Oslo kommune har begynt å bli synlige.

Hoddevik roser den nye moderniseringsministeren, Morten Meyer, og mener han har gitt dem mer drahjelp enn noen av de som tidligere hadde ansvar for prosessen.

Til toppen