Avanade mener at med en ekte, digital arbeidsplass kan jobben gjøres like godt, uavhengig av hvor de ansatte befinner seg. (Foto: Eric Bailey, Pexels (CC0 1.0))

Digitale bedrifter

Ikke så digitale som de tror

Mange bedrifter overvurderer hvor gode verktøy og hvor mye digital kompetanse de har.

Folk flest misforstår hva den digitale arbeidsplassen dreier seg om. 84 prosent av de 500 topp- og IT-sjefer Avanade har spurt i en del utvalgte land, mener e-post og sosiale media er det som skal til for å kalle jobben digital.

Det er mener Avanade er langt fra nok. De mener en ekte digital arbeidsplass er en som gjør folk i stand til å bruke all tilgjengelig informasjon på en intelligent måte uansett hvor de befinner seg, og i samarbeid med andre. Da holder det ikke med Outlook og Facebook. Og det dreier seg ikke bare om folk på kontoret. Dette er en trend i hele samfunnet som angår de fleste yrker, enten folk jobber i helsevesenet, politiet eller industrien.

Bedre her i landet

— I vår undersøkelse, som denne gangen ikke omfatter Norge, sier bare 28 prosent at de har tilgang til alle bedriftens applikasjoner utenfor kontoret. I Norge er nok dette tallet høyere, men det sier noe om at vi er langt fra målet om å gjøre arbeidsplassene digitale. 31 prosent mener den teknologien de har i selskapet de jobber i er til hinder for kreativiteten og bremser utviklingen. Samtidig svarer 72 prosent at de tror det tradisjonelle kontoret kommer til å bli utdatert og overflødig i løpet av fire år, sier fungerende norgessjef i Avanade, Lena Lundgreen.

Det kan høres temmelig radikalt ut, og understrekes av at 91 prosent av respondentene mener at dagens tenåringer vil jobbe i yrker eller stillinger som ikke finnes i dag.

Leste du denne? Er dette Norges kuleste arbeidsplass? 

Teknologi viktigere enn ferdigheter

Troen på ny teknologi er betydelig hos de spurte. Selskapene vil heller ha ny teknologi i stedet for å lære ansatte nye ferdigheter. Nesten 71 prosent av dem mener at ny teknologi fører til nye ferdigheter, og ikke omvendt.

Det lønner seg

Kanskje ikke uventet melder 99 prosent av selskapene som har innført verktøy som kvalifiserer dem til betegnelsen en digital arbeidsplass, at de har opplevd en forretningsmessig fordel. To tredjedeler rapporterer at produktiviteten har økt, litt over halvparten sier at det har gitt bedre motivasjon og engasjement, mens litt under halvparten svarer at det har gitt vekst i inntektene.

Avanade peker på et par eksempler på effektiv bruk av digitale verktøy som har rokket ved gamle forretningsmodeller. Den kinesiske mobilprodusenten Xiaomi har en heldigital forretningsmodell. Det har hjulpet dem til å svinge seg opp fra ingenting og ta store markedsandeler på fire år. Den amerikanske produsenten av landbruksutstyr John Deere er i ferd med å etablere et helt nytt forretningsområde ved levere en data- og teknologiplattform til kundene sine.

Les også: Tabben de gjorde for 10 år siden kostet dette selskapet alt

Ikke så vanskelig

– Spranget vi må ta for å bli det vi definerer som en ekte digital arbeidsplass er mye enklere i dag enn for ti år siden. I dag er verktøyene både billige og modne. Det man trenger er først og fremst verktøy innen bruk av nettsky, big data og analyse, mobilitet og det å benytte sosiale nett. Før snakket vi om å spare og rasjonalisere. Nå handler det om å drive innovasjon og flytte ressurser internt slik at man kan ta nye posisjoner i markedet, sier markedsdirektør i Avanade, Bjørn Unnersaker.

Tilbyr Oslolærerne betalt digitalopplæring 

Til toppen