Ikke skepsis, men totalpris avgjør valg av nettbutikk

Europay har foretatt en undersøkelse som viser at nordmenn helst handler i norske nettbutikker, og konkluderer med at skepsis til sikkerhet er en av hovedårsakene til dette. Trond Pedersen tror det er totalprisen som avgjør dette valget. Frakt, porto, toll og moms gjør at det rett og slett ikke lønner seg å handle fra utenlandske nettbutikker, skriver han i et leserinnlegg i digitoday.

Europay har foretatt en undersøkelse som viser at nordmenn helst handler i "nærbutikker" på nettet - dvs. nettbutikker man finner på norske hjemmesider. Undersøkelsen viser også at flere ville handle i utenlandske nettbutikker dersom prisene var oppgitt i Euro. Europay tror dessuten at skepsis til sikkerheten i forbindelse med betaling også er en barriere for netthandelen.

Denne saken kan du lese her: Ola og Kari vil gjerne "safe" på nettet

Om prisene er oppgitt i dollar, kroner, mark eller euro tror jeg ikke er særlig vesentlig. Derimot er det veldig vesentlig hva totalprisen for en handel på nettet blir. Varen du kjøper skal jo også leveres til deg, og handler du f.eks. i en amerikansk nettbutikk så blir det fort dyrt og direkte ulønnsomt. Selv om man ser bort fra eventuell toll og moms så blir som regel frakt eller porto en så betydelig andel av totalprisen at det hele blir uinteressant.

Selv har jeg ved flere anledninger sjekket opp varer som jeg vet er mye billigere i amerikanske butikker enn her hjemme, men i de aller fleste tilfeller fort avskrevet det hele nettopp fordi totalprisen blir for høy når man legger på frakt eller porto.

Så lenge forholdet er slik bør "nærbutikkene" på nettet utnytte dette og sørge for å bygge seg opp og skaffe seg en posisjon i markedet før dette eventuelt forandrer seg. De store aktørene på det internasjonale markedet vil neppe i lengden være fornøyd med at de taper eller blir mer eller mindre utelukket fra store deler av dette på grunn av fraktkostnader som forbrukerne ikke svelger.

Her er det kanskje rom for en aktør som kan gå inn og tilby de store nettbutikkene eller sammenslutninger av slike rimelig frakt slik at de kan konkurrere også internasjonalt om de private forbrukernes gunst.

Selv om skepsis til sikkerheten i forbindelse med betaling over nettet helt klart er til stede, tror jeg ikke dette er den største barrieren for virkelig utbredelse av netthandel. Imidlertid er sikkerheten selvfølgelig viktig, og her gjelder det for aktørene å finne frem til metoder som ikke gjør det komplisert å komme i gang og benytte systemet hverken for selger eller kjøper.

American Express har nylig lansert tjenesten Private Payments hvor man genererer éngangskortnummer som kun kan benyttes til én transaksjon, på samme måte som engangspassordene som benyttes av flere nettbanker. En enkel og interessant løsning som ikke krever spesielt mye av hverken selger eller kjøper for å bli tatt i bruk.

Konklusjonen på dette tror jeg egentlig må være at det er totalprisen for en handel på nettet som avgjør. Blir det ikke billigere enn å handle på tradisjonell måte så vil ikke forbrukerne benytte seg av det.

Til toppen