(Bilde: Marius Jørgenrud)

Ikke tro at chip er tryggere

- 130.000 nordmenn rammet av kortsvindel hvert år, advarer Forbrukerrådet.

Bank- og finansbransjen gir ikke ut tall på hvor mange nordmenn som opplever kortsvindel. Forbrukerrådet har derfor foretatt en undersøkelse, som avdekker at problemet er enormt:

130.000 nordmenn får bank- eller kredittkortene sine misbrukt. Hvert eneste år.

Det er kopiering eller såkalt skimming av kortene som utgjør det største problemet. Denne svindelmetoden oppdages normalt verken av korteieren eller banken før kortet misbrukes, ofte helt andre steder i verden.

- At så mange rammes viser at sikkerheten ikke er så god som bankene liker å gi inntrykk av. Kortsystemene er designet for å ivareta næringslivets interesser. Ikke forbrukernes, skriver Forbrukerrådet.

Chip hjelper ikke

Det er lekende lett å kopiere kort. Nye bankkort leveres med chip, men den gamle magnetstripen er fortsatt med. Denne inneholder den samme informasjonen som finnes i chipen.

Lett å kopiere: Alle bankkort i Norge leveres nå med chip. Samtidig leveres de med magnetstripe, og dermed er kortet like lett å kopiere som tidligere, ifølge Forbrukerrådet.
Lett å kopiere: Alle bankkort i Norge leveres nå med chip. Samtidig leveres de med magnetstripe, og dermed er kortet like lett å kopiere som tidligere, ifølge Forbrukerrådet. Bilde: Marius Jørgenrud

Hensikten med dette er at kortet skal kunne brukes også i butikker og land som ikke støtter chip.

- Ikke tro at chip gjør kortet sikrere, understreker Forbrukerrådet.

Det er kjent at svindlere lett kan montere kopieringsutstyr på minibanker eller betalingsterminaler. Pinkoden din kan bli registrert av manipulerte terminaler, manuell overvåkning eller spionkamera. Senere kan informasjonen benyttes for å produsere falske kort med dine opplysninger.

Forbrukerrådet opplyser at slikt misbruk ofte skjer i USA eller andre land som ikke benytter chip. Mange kort fungerer i offline betalingsterminaler, slik at det skal være mulig å handle når datalinjene er nede. Dermed blir det også enklere å misbruke eller overtrekke kortet.

Regionsperre

Den siste tiden har flere banker begynt å tilby regionsperring av kort. Hvis du på forhånd vet at du ikke skal besøke f.eks. Asia, Afrika eller USA i overkommelig fremtid kan du bestemme at bank- eller kredittkortet ditt ikke skal fungere i den verdensdelen.

Ordningen lar seg enkelt administere i nettbanken. Hos enkelte banker er standardinstillingen at kortet bare skal fungere i Skandinavia. Da må du selv åpne for nye regioner ved behov.

Svakt kundevern

Hvis derimot uhellet først er ute, og du er rammet av kortsvindel, ja da er du helt prisgitt banken. Hvis banken ikke tror deg stiller du svakt. Du får heller ikke vite hva som konkret har skjedd, ifølge Forbrukerrådet.

- Svindelofre får stor sett bare informasjonen som fremkommer på kontoutskriften, altså beløp og hvor det er belastet.

Hvor kortet sannsynligvis er kopiert, om det er misbrukt med eller uten pinkode, får du ikke vite.

- Slik informasjon bør ikke forbrukerne ha. Er man uenig i bankens saksbehandling må man gå til rettssak, sier Torstein Lind-Isaksen, som er daglig leder i Visa Norge Bankgruppe til Forbrukerportalen.

Kunder som opplever at bankkortet misbrukes med pinkode er ille ute. I tillegg til å nektes innsyn i hva som har skjedd, kan de heller ikke regne med å vinne frem hos Bankklagenemda. Der legges det nemlig til grunn at pinkoden din bare kan komme på avveie dersom kunden selv har opptrått uaksomt.

Svindelsikker minibank

Forbrukerrådet opplyser at de stadig er i kontakt med teknisk interesserte, som foreslår bedre løsninger for betalingsterminaler.

- Folk som har fikse idéer til hvordan man utformer en spesielt svindelsikker minibank kan ha en god forretningsidé, mener Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.

    Les også:

Til toppen