digi.no avslørte i går at tre av PR-byrået Gambits ansatte, inkludert administrerende direktør i byrået, hadde kjøpt aksjer i Global Money Games før selskapets generalforsamling 19.september i år.
Ole Christian Apeland er leder for Norske Informasjonsrådgivere, en interesseorganisasjon som representerer deler av PR-bransjen. Global Money Games´ PR-partner, Gambit, er blant dem som ikke er medlem av organisasjonen.
Apeland har likevel sterke meninger om hvor langt et byrå bør gå i forholdet til egne kunder:
- Jeg kjenner ikke den konkrete Gambit-saken godt nok. Men det er klart at timingen har mye å si; hvis det viser seg at Gambit innehar informasjon som andre aktører ikke har tilgang til og utnytter denne, blir det vanskelig. Generelt bør byråene være forsiktig med å ta for stor del i kundens virksomhet. Et byrås inntjening på en kunde bør være i forhold til faste honorarer, ikke "no cure-no pay"-prinsippet og aksjekjøp hos kundene, mener Apeland.
- Jeg antar at det er flere i PR-bransjen som sitter med aksjer fra kunder. Det er blant annet PR-folk som jobber med investorinformasjon som sannsynligvis har en del poster for å følge utviklingen hos kundene. Det er en forskjell på det å ha mindre poster for å holde seg informert om finansiell informasjon, og det være tungt inne i et selskap av private grunner. Men jeg vil uansett ta initiativet til å ta problemstillingen opp i foreningen for å lage en helhetlig politikk på området, opplyser han.
Hans Geelmuyden i Norges største PR-byrå, Geelmuyden. Kiese, er sterk motstander av praksisen med aksjekjøp hos kunder.
- Vi håndterer informasjon for rundt 40 børsnoterte selskaper. Vi har veldig strenge retningslinjer når det gjelder aksjekjøp, sier Geelmuyden og mener på prinsipielt grunnlag at det å eie aksjer hos en oppdragsgiver er uforenelig med kravene til integritet.
- Vi har opprettet allerede i 1989 et eget register i Geelmuyden.Kiese basert på retningslinjer for medarbeidere på Oslo Børs. De ansatte har meldeplikt i forbindelse med aksjekjøp hos kunder, opplyser han og hevder at hans selskap skiller seg kraftig ut fra Gambit og andre PR-byråers filosofi på området.
Utover det sier Geelmuyden at han generelt kjenner lite til hva som skjer ellers i bransjen, både når det gjelder aksjekjøp generelt og hvor utberedt det er å kjøpe fra oppdragsgivere.
- Jeg vil ikke kalle dette en bransje. Aktørene som befinner seg på området er for umodne til det. Vi meldte oss ut av bransjeforeningen for flere år siden, sier han.