Ikke uvanlig med aksjekjøp fra oppdragsgiver

- Jeg vil anta at det er flere som sitter med kundeaksjer rundt omkring i PR-byråene, sier lederen for Norske Informasjonsrådgivere, Ole Christian Apeland, til digi.no og vil ta initiativet til en opprydning i bransjen. Hans Geelmuyden mener slike aksjekjøp er uforenlig med kravene til PR-ansattes integritet.

digi.no avslørte i går at tre av PR-byrået Gambits ansatte, inkludert administrerende direktør i byrået, hadde kjøpt aksjer i Global Money Games før selskapets generalforsamling 19.september i år.

Ole Christian Apeland er leder for Norske Informasjonsrådgivere, en interesseorganisasjon som representerer deler av PR-bransjen. Global Money Games´ PR-partner, Gambit, er blant dem som ikke er medlem av organisasjonen.

Apeland har likevel sterke meninger om hvor langt et byrå bør gå i forholdet til egne kunder:

- Jeg kjenner ikke den konkrete Gambit-saken godt nok. Men det er klart at timingen har mye å si; hvis det viser seg at Gambit innehar informasjon som andre aktører ikke har tilgang til og utnytter denne, blir det vanskelig. Generelt bør byråene være forsiktig med å ta for stor del i kundens virksomhet. Et byrås inntjening på en kunde bør være i forhold til faste honorarer, ikke "no cure-no pay"-prinsippet og aksjekjøp hos kundene, mener Apeland.

- Jeg antar at det er flere i PR-bransjen som sitter med aksjer fra kunder. Det er blant annet PR-folk som jobber med investorinformasjon som sannsynligvis har en del poster for å følge utviklingen hos kundene. Det er en forskjell på det å ha mindre poster for å holde seg informert om finansiell informasjon, og det være tungt inne i et selskap av private grunner. Men jeg vil uansett ta initiativet til å ta problemstillingen opp i foreningen for å lage en helhetlig politikk på området, opplyser han.

Hans Geelmuyden i Norges største PR-byrå, Geelmuyden. Kiese, er sterk motstander av praksisen med aksjekjøp hos kunder.

- Vi håndterer informasjon for rundt 40 børsnoterte selskaper. Vi har veldig strenge retningslinjer når det gjelder aksjekjøp, sier Geelmuyden og mener på prinsipielt grunnlag at det å eie aksjer hos en oppdragsgiver er uforenelig med kravene til integritet.

- Vi har opprettet allerede i 1989 et eget register i Geelmuyden.Kiese basert på retningslinjer for medarbeidere på Oslo Børs. De ansatte har meldeplikt i forbindelse med aksjekjøp hos kunder, opplyser han og hevder at hans selskap skiller seg kraftig ut fra Gambit og andre PR-byråers filosofi på området.

Utover det sier Geelmuyden at han generelt kjenner lite til hva som skjer ellers i bransjen, både når det gjelder aksjekjøp generelt og hvor utberedt det er å kjøpe fra oppdragsgivere.

- Jeg vil ikke kalle dette en bransje. Aktørene som befinner seg på området er for umodne til det. Vi meldte oss ut av bransjeforeningen for flere år siden, sier han.

Til toppen