BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ikke WAP alt som sier WAP

Verdens første WAP-tjenester er ofte rettet mot bestemte terminaler. Har du en telefon som tjenesteleverandøren ikke har tenkt på, får du problemer med tjenesten, viser det seg ved forsøk på Telecom 99.

Eirik Rossen
12. okt. 1999 - 12:52

Poenget er at mange WAP-tjenester er i gang satt av leverandører av WAP-telefoner, eller med tanke på bestemte terminaler. Det betyr at tjenestene er tilrettelagt de mikronettleserne som er lagt inn i deres egne telefoner. Selv om både WAP og WML - "wireless markup language", det vil si den html-varianten som er spesielt tilpasset de små skjermene på mobiltelefonene - er standardisert, er det fortsatt rom for den lille forskjellen som for brukeren betyr være eller fravær av tjenesten.

Forsøkene viser at tjenestene noen ganger er helt utilgjengelige. Andre ganger er de bare uleselige.

Et annet problem som nevnes i kritikken av dagens WAP-ordninger er oppkoplingstid. Nedslåtte brukere forteller om opptil 40 sekunder før de får informasjonen de har bedt om. Dette er langt fra WAP-leverandørenes påstand om at du får vite det du trenger å vite straks du trenger det.

Den gjengse oppfatningen er likevel at dette er begynnerproblemer som vil rettes etter hvert som teknologien modnes.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra