IKT-bransjen fremmer hjemmekontor

IKT-bransjen nedprioriterer fysiske kontorer til fordel for mobilt utstyr og gunstige hjemmekontor-løsninger.

Stadig flere IKT-bedrifter legger opp til utstrakt kundekontakt og hjemmekontorløsninger. Med bærbar PC, mobiltelefon og tekniske løsninger som gjør det enkelt å komme inn på bedriftsinterne tjenester, er hjemmekontorløsninger i ferd med å bli et gode i IKT-bransjen.

Telenor var blant de første ute med å praktisere løsningen. I dag blir alle ansatte utstyrt med bærbar PC som kan brukes både i kundemøter og for hjemmekontor.

Hos IBM får ansatte mulighet til opptil to dager med hjemmearbeid, forteller personaldirektør Eivind Stokke til digi.no. Dersom det er behov for flere dager, må dette søkes i en mer omfattende søkeprosess.

Det må søkes om hjemmearbeidsplass, og søknaden skal underskrives av nærmeste avdelingsleder.

- Det er viktig at det er formalisert, ikke minst i forhold til forsikringsregler, sier Stokke.

I IBMs lokaler på Mastemyr finnes det ikke lenger kontorer, men kun åpne landskap der alle sitter med skjermbrett i mellom. Det kan være opptil 10 som deler samme pult, og dette har gått veldig bra, forsikrer Stokke. Nettopp fordi de ansatte er på kundebesøk og seminarer, eller fordi de jobber hjemmenfra.

IBM har et virtuelt privat nett med skreddersydd oppringningsklient. Dette betyr at ansatte blir godkjent av en server og brannmur innenfor IBM-systemet og kan knytte seg opp mot nettet uavhengig om det er ISDN, analog, mobil eller bredbåndkommunikasjon.

Også Accenture med 1200 ansatte har positive erfaringer med hjemmekontor. De ansatte har ikke lenger fasttelefon og er kun tilgjengelig på mobil og sin bæbare PC. Med selskapets tekniske løsning er det mulig å koble seg på hvor som helst og når som helst så lenge det finnes en bredbåndsforbindelse.

I tillegg til bærbar PC, får ansatte tilbud om hjemmekontorpakke i form av stasjonær PC der beløpet blir trukket av brutto lønn.

- Vår filosofi er at den enkelte ansatte legger opp sin hverdag utfra det som er mest hensiktsmessig. Vi ønsker en mobil hverdag der konsulentene primært skal være ute hos kundene, men med mulighet til å jobbe hjemmenfra, sier informasjonsdirektør Eirik Andersen til digi.no.

Ingen på Fornebu har faste kontorplasser, med unntak av de administrative stillingene.

Med tanke på at Accenture er internasjonal med amerikansk forbindelse, er det også her en fordel at arbeidstiden kan forskyves og være mer fleksibel.

- Hvis jeg skulle være tvunget til å lese all e-post fra USA mellom klokka tre og klkka fem, hadde jeg ikke vært hjemme før klokka seks hver dag. Nå kan jeg enten velge å svare på posten enten på kvelden eller tidlig på morgenen, sier han.

Men ordningen krever godt samarbeid mellom dem som jobber i team for enkelte oppgaver kreves tilstedeværelse der det er mer hensiktsmessig å sitte sammen.

- Teknologien jobber i positiv retning for hjemmekontor, både i form av telefonkonferanser, lynmeldinger, trådløs kommunikasjon og film- og lydbilder som kan lastes ned fra Internett, sier Andersen til digi.no.

Til toppen