IKT-Norge ber om penger til egen web-TV

IKT-Norge ønsker ikke konkurrere med andre nyhetskanaler, men satser på å lage web-TV rettet mot medlemmene. For å få det til, trenger de flere hundre tusen kroner.

Styret i bransjeorganisasjonen IKT-Norge har besluttet å satse på IKT web-TV.

Ingram Micro hadde et web-TV prosjekt for et par år siden som ble lagt ned etter relativt kort tid. Planen var å distribuere web-TV sendinger til elektronikkforhandlere slik at de som jobbet der kunne holde seg oppdatert om hva som skjedde i bransjen, men det var ikke mange som tok seg tid til å følge med på sendingene.

Nå vil IKT-Norge satse på noe av det samme. I samarbeid med det digitale kommunikasjonsselskapet Specifique AS har organisasjonen utviklet et konsept for å kunne tilby de 350 bedriftsmedlemmene et web-TV magasin på Internett (som også naturligvis er tilpasset bredbåndsformat).

I hovedsak skal IKT web-TV bestå av tre hovedkonsepter: en nyhetskanal, en kanal for merkevarebygging (det betyr at IKT-Norge vil vise frem seg selv og sponsorene sine og at medlemmene kan vise seg frem for andre medlemmer som også er kunder eller potensielle kunder) og læring, samt en innholdskanal eller en markedsplass for IKT-næringens egenproduserte programmer.

I en pressemelding fra Specifique heter det at IKT-Norge jevnlig (omtrent en gang i uken) vil kringkaste et nyhetsmagasin som skal formidle aktuelt og spennende nytt fra bransjen til medlemsbedriftene og deres ansatte. Samtidig vil web-TV grensesnittet oppdateres daglig med tekstbaserte aktuelle nyheter.

Ifølge Fredrik Syversen i IKT-Norge skal de ikke opprette et nyhetsmedium som skal konkurrere med andre IT-medier, men de vil vise seg frem litt mer overfor medlemmene sine.


Syversen tror sendingene vil distribueres i andre kanaler også - ikke bare fra IKT-Norges nettsider. Han forteller til digitoday at organisasjonen har vært i kontakt med flere nyhetsformidlere.

Men prosjektet koster penger. Mellom 500.000 og 700.000 kroner det første året. Og dette kan ikke organisasjonen betale selv.

- Vi skal betale 'ganske mye' selv. Vi garanterer en viss bunnplate, sier Syversen som understreker at dette bare er et foreløpig prosjektarbeid og at det ikke er sikkert at det går gjennom.

- Det avhenger av støtte i medlemsmassen om det blir en realitet, men de signaler vi har fått til nå tyder på at vi har en mulighet, forteller han.

IKT-Norge vil tilby en slags sponsorpakke for de medlemsbedriftene som ønsker å betale for å være med på prosjektet.

- De som ønsker å hjelpe oss vil bli eksponert på web-TV, sier Syversen.

Generalsekretær Per Morten Hoff påpeker at web-TV definitivt vil styrke kommunikasjonen - og forsterke relasjonene med medlemmene.

- Dessuten har vi en rekke faglige fora som kan dra nytte av TV-formatet og få informasjon ut mer effektivt. Vi har den siste tiden etablert både et Bredbåndsforum og UMTS forum, og i samarbeid med medlemmene kan dette også bli en kanal for interaktiv faglig læring etter hvert, sier han og håper at de gjennom den nye kanalen vil tiltrekke seg nye medlemmer.

Specifiques mål er, ifølge pressemeldingen, å skape bransjens ledende bredbåndsbaserte innholdstjeneste.

Til toppen