iMac en hit blant japanske kvinner

Mens andre bedrifter opplever kraftige fall i Asia-salget, opplever Apple Computer sterk vekst i salget av iMac i Japan. Det er særlig kvinner som faller for iMac.

I henhold til Apple Japan selger selskapet rundt 1.000 iMac hver dag, og det er solgt 40.000 maskiner siden lanseringen i slutten av august. Det er særlig iMacs enkle tilknytning til Internett som tiltrekker japanerne.

Også i Japan viser iMac seg å være en brekkstang inn i nye brukergrupper. Blant iMac-kundene er det 40 prosent "nye" kunder hos Apple, hvorav 14 prosent er Wintel-brukere, ifølge Apple Japan. Særlig japanske kvinner har latt seg lokke til å kjøpe maskinen som koster 178.000 yen eller rundt 1.500 dollar. Det har vært antydet at så mye som 50 prosent av iMac-salget går til kvinner.

Apples salgsvekst i Japan som del av Apples meget solide fiskale 1998, er medvirkende årsak til at den sentrale Apple-analytikeren Richard Gardner i Salomon Smith Barney opprettholder sin kjøpsanbefaling på Apple-aksjen og oppjusterer sine anslag for 1999 og 2000. Gardner høyner sitt anslag for Apples overskudd i 1999 fra 2,11 dollar per aksje til 2,48 dollar. For år 2000 høyner Gardner sine anslag fra 2,27 dollar per aksje til 3,15 dollar.

Andre analytikere setter fingeren på Apples manglende evne til å øke omsetningen, år for år. I fiskalt fjerdekvartal 1998 solgte Apple for 1,56 milliarder dollar sammenliknet med 1,61 milliarder for tilsvarende kvartal i 1997. For hele 1998 falt omsetningen fra 7,1 milliarder dollar i 1997 til 5,9 milliarder i 1998.

Vekst i omsetningen er viktig for at Apple Computer ikke skal bli ytterligere marginalisert i et marked dominert av Wintel-basert utstyr. Onsdag - i forbindelse med fremleggingen av fiskalt fjerdekvartal 1998 - gikk finansdirektør Fred Anderson ut og sa at Apple vil øke omsetningen kvartalsvis år-for-år (se artikkel i høyre marg).

Til toppen