BEDRIFTSTEKNOLOGI

iMac på Spaceworld

Neste uke kjører Apple Norge i gang med iMac i tre Spaceworld-butikker i Oslo-området og like mange Spareland-butikker i Bergens-området

Jens Kanden
11. des. 1998 - 17:43

Apple Computer i USA har strømlinjeført sin salgs- og distribusjonsstrategi i USA, og nå er turen kommet til endringer også i Norge. Mens Apple i USA har kuttet antall distributører, økerApple Norge antallet. For et års tid siden var både Computer 2000 og PC LAN Apple-distributører, men de siste ni månedene har PC LAN være enedistributør for selskapet i Norge.

Nå blir også Scribona autorisert Apple-distributør, og selskapet vil i første omgang fokusere på distribusjon mot butikk-markedet. PC LAN har sitt hovedfokus på det tradisjonelle forhandlerapparatet.

Apple Norge begrunner utvidelsen, ikke med misnøye med PC LAN, men snarere med et ønske om å bedre distribusjonen mot databutikkmarkedet.

- Vi er svært fornøyde med PC LAN, sier daglig leder i Apple Norge, Nils-Roe Fjørtoft til digi.no/mac, men vi ønsker som følge av vårt sterkere fokus på konsumentmarkedet, ikke minst som følge av iMac, også å være til stede i endel databutikker.

Neste uke er det nemlig klart at Apple Norge begynner å selge sine iMac-løsninger i databutikker, i første omgang gjennom tre Spaceworld-butikker i Oslo-området og tre NKL-eide Spareland i Bergens-traktene.

- Vi har selvfølgelig næret et ønske om en bredere tilstedeværelse i salgskanalene, men det hyggeligste er at det har vært et enormt påtrykk fra kunder som har villet dette, forteller Fjørtoft.

Apple Norge var inntil for et par år siden representert i butikkmarkedet i Norge gjennom Elkjøp og Lefdahl, men i henhold til daglig leder i Apple Norge den gang, Odd Martinsen, tjente Apple så lite og hadde såpass mye bry med slikt butikksalg at selskapet kuttet samarbeidet. Siden den gang har Apple i Norge vært fraværende i typiske databutikker.

Både det nye distribusjonssamarbeidet og de nye utsalgsstedene skal bidra til veksten hos Apple Norge. Som resten av Apple-konsernet har markedsandelene ikke vokst de siste to-tre årene.

Nå skal imidlertid dette endres:

- Jeg kan ikke gi noen spesifikke tall, men vi har som mål å vokse raskere enn markedet, avslutter Fjørtoft.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.