iMarkedet får napp hos Reuters

- Vi er veldig spente på hvordan dette tilbudet blir mottatt i markedet, sier Espen Widerøe, account manager hos Reuters Norge, til digi.no.

Den online-baserte finanstjenesten iMarkedet sliter fortsatt med størrelsen og inntektene i et grått finans- og annonsemarked. Like før jul lanserte redaktør Are Slettan en betalingbasert online-tjeneste som skulle fôre finansbransjen, og spesielt småinvestorer, med lynhurtig informasjon.

I konkurransen med blant andre online-tjenesten til Norges Handels- og Sjøfartstidende, TDN Finans, prøver iMarkedet å tiltrekke seg finansinteresserte med hurtige kortmeldinger med iMarkedet Xpress.

Den første distribusjonsavtalen fikk den internettbaserte avisen med Online Trader som ikke minst blir distribuert til privatpersoner med sans for investeringer i det norske gråmarkedet.

Les saken her:

Men nå får Slettan & Co også napp hos proffene som abonnerer på tjenester fra Reuters Norge. Account manager Espen Widerøe opplyser at Reuters skal selge iMarkedet Xpress separat i sitt kundenettverk. Han sier det er iMarkedet som har tatt initiativet til denne avtalen og at de er usikre på hvor stor interesse det er blant Reuters kunder.

- Vi er veldig spente på responsen, sier han.

Widerøe mener iMarkedet beveger seg vanligvis i et litt annet segment enn TDN og Dagens Næringsliv og er mer sammenlignbar med Hegnar Online.

Reuters vil markedsføre dette gjennom platformen "Reuters First" og håper det gir klienterne muligheten til å få en bedre dekning av kursbevegende og selskapssensitiv informasjon.

- Det er en glede for meg at vi får muligheten til å tilby iMarkedet Xpress gjennom Reuters-systemet. For et lite og relativt nystartet selskap er det svært oppmuntrende at en ledende distributør som Reuters ønsker å inkludere vår nyhetstjeneste i sitt tilbud. Vi håper, og tror, at iMarkedet Xpress vil bli et nyttig supplement til de mer omfattende tjenestene som allerede tilbys av Reuters, spesielt for nordmenn som primært er interessert i det lokale aksjemarkedet, mener ansvarlig redaktør Are Slettan, iMarkedet.

Slettan har tidligere uttalt at han ikke har så stor tro på å lukke nettaviser og ta seg betalt for absolutt alt innhold. Han mener likevel at det er mulig å ta seg betalt for innhold på nett, men da gjennom "repacketing", det vil si at stoffet som produseres for nettavisen kan pakkes på ulike måter for forskjellige publiseringskanaler.

- Reuters-avtalen er et godt eksempel i så måte. Et typisk eksempel fra vår hverdag kan være at vi gjennomfører et telefonintervju med lederen for et børsnotert selskap. Dersom det i løpet av samtalen kommer frem opplysninger som vi mener kan være kursdrivende, vil vi kunne sende ut en eller to kortsaker, det trenger ikke være mer enn seks-syv ord på én linje, via Reuters. Da får de som har betalt for det denne nyheten først og kan agere i markedet på den. Deretter setter vi oss ned og skriver hele artikkelen. Også denne havner i prinsippet først på Reuters, selv om den publiseres samtidig på iMarkedet.no, sier Slettan til digi.no.

Selv om han antar at 95 prosent av iMarkedets lesere får det de trenger ved å følge med på nettstedet imarkedet.no, tror han det vil være noen få som har spesielle behov og som er villige til å betale for det - eksempelvis umiddelbar varsling om oppdaterte data på "sin" aksje - på SMS eller via sanntidsvindu på PC-skjermen som Reuters nå altså vil tilby.

Til toppen