iMarkedet tar betalt for nyheter

- Vi kommer aldri til å stenge nettstedet og ta oss betalt. Våre muligheter er å ta inntekter for tjenester i ny innpakning, mener publisher Are Slettan som denne uken begynner å markedsføre push-tjenesten iMarkedet Xpress.

iMarkedet Xpress er i utgangspunktet ingen rendyrket Internett-tjeneste, men en del av en PC-applikasjon som heter The Online Trader, en abonnementstjeneste som mange investorer etter hvert har lært å kjenne.

iMarkedet har allerede ligget inne en tid med gratis distribusjon av nyhetene i The Online Trader med linker til webtjenesten. Nå tar de skrittet videre og lanserer en push-tjeneste i sanntid. Det innebærer at kortmeldinger automatisk dukker opp på abonnentens dataskjerm, hvis man betaler for det. I lengre tid har den finansbaserte nettavisen tatt betalt for tekstmeldinger over mobiltelefonen.

- Internett er allerede et kjapt medium. Internettutgaven vår oppdateres hvert tredje minutt. Likevel er det ikke kjapt nok for den målgruppen av 'heavy users' vi akter å nå med den nye tjenesten, sier Are Slettan til digi.no.

iMarkedet klarer, i likhet med de fleste andre nettaviser, ikke å finansiere virksomheten sin kun med nettannonsering. Xpress er et av de nye beina de akter å stå på for å greie seg i fremtiden.

Den nye tjenesten er relativt billig, sammenlignet med konkurrenter som TDN Finans og Reuters, som begge distribuerer sine mest tidskritiske tjenester via lukkede sattellittdistribusjonsnett som skal være bortimot 100 prosent dritftssikre.

Men iMarkedet er ikke så interessert i å henvende seg til den helproffe brukeren, som uansett betaler det de må for å bli oppdatert på sekundet. iMarkedet Xpress er en Rimi-variant til 300 kroner måneden, mens gratisnyheter på websiden blir publisert med noen minutters forsinkelse.

Slettan mener at daytradere og semi-proffe investorer er en hovedmålgruppe.

- Dette er første skritt for oss. Vi kommer ikke til å nedprioritere annonser, mener håper at vi kan få betalt fra storforbrukerne som genererer mange sidevisninger, men ikke utgjør en spesielt stor andel av de totale brukerne, sier Slettan. Han mener at måten innholdet leveres på, er like viktig som selve innholdet.

- Det dreier seg om innpakking. Vi kommer garantert til å pakke push også i andre sammenhenger, sier Slettan.

- Men dere er ikke så mange. Hvordan skal dere greie å produsere dette for flere kanaler?

- Vi er bare tre stykker i redaksjonen, det er riktig. Men vi gjør allerede nå det som vi planlegger fremover. Nå blir altså den første saken vi flasher ut, en reklamefri sak på en eller flere linjer, sier Slettan.

Til toppen