Imedia spår nyheter før de skjer

Det svenske nyhetsovervåkningsbyrået Imedia tilbyr nå en tjeneste som skisserer hva som vil skje i nyhetene før de skjer.

Imedia AB, som også har et søsterselskap i Norge, overvåker nyhetsbildet for kundene sine. Som regel skjer dette i historisk perspektiv. Det nyeste tilbudet er imidlertid mer grensesprengende; byrået spår hvilke aktuelle hendelser den nære fremtid kommer til å bringe.

Imedia tar utgangspunktet i fremtidige begivenheter og det generelle nyhetsbildet når selskapet skal opptre som spåkoner på Internett. Ifølge selskapet vurderer medieanalytikerne fremtiden utifra tre perspektiver:

1. Hva selskapet vet kommer til å skje i løpet av dagen
2. Hva radio/TV kommer til å belyse i sine debatt- og diskusjonsprogrammer.
3. Hvilke resultater morgenens nyheter vil få å si for utviklingen resten av dagen.

- Jeg vil ikke si vi driver med spådommer, men heller en avansert form for kildeanalyser. Vi sammenstiller opplysninger som vi vet kommer til å skje på grunnlag av fakta fra vår kalender, sier samfunnsanalytiker Karin Isberg i svenske Imedia.

Hver morgen mellom 08:30 og 09:00, før mange bedrifters morgenmøter, legger selskapet ut sine "spådommer" på Internett. Samtidig sendes informasjonen i e-post til de kundene som måtte ønske det. På fredager blir man tilbudt en ukeoversikt. I tillegg kan man også få en mer langsiktig kalender over hendelser innen områder som næringsliv, politikk, reklame og medier.

Ifølge Isberg vil det, etter en prøveperiode, koste 1.000 svenske kroner å abonnere på tjenesten. Hver måned.

- Det er klart det er en risiko for at vi kan trå feil. Men vi får jo respons med en gang på det vi gjør. Troverdighet på våre tjenester betyr mye for oss, sier Isberg.

Selskapet skriver i egenreklamen at Framtiden Imedia (som tilbudet heter) kan "bli et viktig verktøy i Dine relasjoner med mediene". Ifølge direktør for salg og marked i Norge, Kristina Arntyr, kan denne tjenesten bli essensiell i bedrifters planlegging av ekstern-kommunikasjon.

- Man kan i større grad planlegge kommunikasjonen slik at den ikke kolliderer med andre, store hendelser som vil ta mye av oppmerksomheten, sier Arntyr som bekrefter at denne tjenesten også er svært aktuell for det norske markedet. Imedia Norge as kom på markedet i fjor og eies nå av Telenor, Schibsted og svenske Kinnevik.

Til toppen