RESULTATERFINANS

In Focus skylder på markedet

In Focus tapte 3,4 millioner dollar i første kvartal. Selskapet mener at årsaken til tapet ligger å finne i at distributørene ikke foretok normale innkjøp i slutten av kvartalet. Dette skal igjen skyldes økt prispress i markedet.

Jørgen Christiansen
6. apr. 1998 - 12:57

Inntektene steg med ni prosent fra første kvartal 1997, men falt med 27 prosent fra forrige kvartal. Bruttomarginen falt samtidig fra 27,6 prosent til 20 prosent.

Selskapet melder at volumfallet skyldes at det historiske omsetningsmønsteret er brutt.

- Historisk sett har ordre og inntekter fulgt et mønster hvor de siste ukene i hvert kvartal har utgjort en topp i omsetningen, sa selskapets toppsjef John Harker på en presentasjon fredag. Dette skjedde imidlertid ikke i slutten av mars måned.

Harker gjentar tidligere påstander om at han forventer et fall i gjennomsnittlige utsalgspriser på 20-25 prosent i løpet av året. Han sier samtidig at han i første kvartal har opplevd flere hurtige priskutt fra selskapets konkurrenter. Dette har medført at han har måttet kutte prisene mer enn han tidligere har regnet med.

Prisfallet skal i følge Harker være en årsak til at distributørene er forsiktig med å bestille store volumer.

Harker presiserer at man fremdeles ser en sterk vekst i etterspørselen i sluttbrukermarkedet.

Spesielt skuffende skal omsetningen av LP 420 ha vært. Dette er selskapets nye flaggskip i markedet for personlige prosjektører. Harker mener at dette produktet solgte mindre enn ventet fordi prisfallet på eldre modeller fra andre produsenter trakk oppmerksomheten vekk fra nye LP 420 samtidig som marginene på disse produktene ble så små at forhandlerne prøvde å "selge opp" til konferanseromsløsninger hvor marginene er bedre.

Samtidig med at volumene gikk ned og marginene krympet, så selskapet en økning i kostnadene fra 17,9 millioner dollar i fjerde kvartal 1997 til 19,3 millioner dollar i siste kvartal.

In Focus økte lageret av ferdigvarer betydelig. Varelageret steg fra 32,1 millioner dollar til 50,5 millioner dollar i løpet av kvartalet.

SVGA-prosjektorer utgjorde hele 83 prosent (81 forrige kvartal) av antall solgte enheter fra In Focus i siste fiskale kvartal. XGA utgjorde 16 (16) prosent og SXGA én prosent (i forrige kvartal la VGA inne med tre prosent). In Focus solgte 41 (40) prosent av enhetene gjennom "value-added-resellers", 38 (52) prosent via distributører og 21 (8) prosent til myndighetene og gjennom OEM-partnere.

Selskapet melder at 43 (58) prosent av omsetningen stammer fra USA, 33 (24) prosent fra Europa, 11 (10) prosent fra resten av Amerika og 13 (8) prosent fra Asia og Stillehavsregionen.

I forbindelse med fremleggelsen av resultatene for 1997 kom selskapets toppsjef John Harker med flere tall som beskrev hans oppfatning av markedet. Disse tallene ble lagt frem 22. januar.

I 1997 mener selskapet at det ble solgt mellom 310.000 og 320.000 prosjektører, hvilket skulle tilsi en volumvekst på 40 prosent fra 1996. Selskapet mener gjennomsnittlig salgspris falt med 25 prosent i løpet av året. I sum tilsier det en omsetningsvekst i totalmarkedet på 20 prosent, hvilket skulle tilsi at det ble solgt videoprosjektører for 2,3 milliarder dollar (tilsvarende 17,6 milliarder kroner).

For 1998 forventer Harker at det vil bli omsatt 450.000 enheter, og at dette vil tilsvare 2,8 milliarder dollar (21,5 milliarder kroner). Det tilsvarer en vekst på rundt 40 prosent i inneværende år. På lengre sikt forventer Harker en årlig volumvekst på 25-30 prosent i 1999 og 2000.

Harker fordeler anslagene på tre ulike segmenter:

1) Personlige prosjektører hvor han antar at In Focus tok 24 prosent av et marked på 28.000 enheter.

2) Konferanseromsegmentet hvor han antar at In Focus tok 26 prosent av et marked på 200.000 enheter (60 prosent av totalmarkedet). I dette markedet sier Harker at In Focus var ledende, fulgt av Epson, Proxima og Sharp.

3) Markedet for fast installerte prosjektører skal ha vært på 90.000 enheter i 1997.

TABELL: Resultat In Focus, første kvartal 1998. Alle tall i tusen dollar.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA
1998 - første kvartal 1997 - fjerde kvartal
Omsetning 70.047 96.845
Resultat e. skatt (3.396) 6.616
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.