- Ingen eksklusiv avtale

Posten velger Schibsted Nett som innholdsleverandør til en ny nettsatsing på detaljhandel via Internett, fremfor Postens egen innholdsleverandør Interpost. - Men samtidig har ikke Schibsted Nett fått noen eksklusiv avtale med Posten, påpeker ansvarlig redaktør i Interpost, Per Thompsen.

- Vi har hatt et samarbeid med Posten lenge selv, blant annet gjennom vår VM-butikk, der Posten i Trondheim lager og distribuerer VM-prosuktene som kundene bestiller gjennom vår elektroniske butikk, sier Thompsen til digi:tele.

Han tar derfor avtalen mellom Schibstes Nett og Posten med stor ro. - Det er i god Schibsted-ånd og fremstille dette som eksklusivt om det er det som er gjort, sier Thompsen som brukte mandagen i møter uten å lese pressemeldinger om avtalen.

- Derfor vil vi kunen tilby de samme distribusjonsløsningene gjennom våre egne elektroniske handledisker som det Schibsted Nett får.

Interpost ligger heller ikke på latsiden. Thompsen sier at en sist fredag lå på 63.000 oppslag, og regner med 1,5 millioner totaloppslag i november. I februar lanserer vi vårt eget elektroniske storsenter, samt et eget klubbkonsept med spesialrabatter.

- Vi har ambisjoner om å bli en stor aktør på dette markedet og har bare gode ord å si når en av de to store innholdsleverandørene i Schibsted og Telenor nå forsvinner i et felles innholdsselskap.

Interpost vil neste år omsette for vel 17 millioner kroner etter de foreliggende budsjetter, med en budsjettert minus på 10 millioner kroner. Hovedvekten i virksomheten ligger på fast Internett-tilknyttning for bedrifter, salg av infodatabaser og salg av reklame, der det er beregnet inntekter til neste år på vel 4,5 millioner kroner.

Schibsted Nett og Posten skal samarbeide med utgangspunkt i hver sine spesialområder om en ny distribusjoskanal for detaljhandel via Internett. Schibsted Nett skal produsere innholdet i "torget", der en rekke større aktører innen detaljhandel skal være representert, blant annet Rema 1000. Ellos, og Akers Mic. Posten skal sørge for at varene kommer fram til mottagerne.

Til toppen