Ingen fortjener BugNet-prisen

Nettstedet BugNet deler årlig ut en pris til den programvareprodusenten som har vært flinkest til å rette opp feil i sine produkter. Men nettstedet nekter å dele ut noen pris for 1998 - det året alle var elendige.

Årsaken til at BugNet ikke vil dele ut den årlige prisen for beste innsats for å rette opp feil i programvare, er at ingen i programvareindustrien har gjort seg fortjent til prisen. Det er første gang siden 1994 at nettstedet ikke deler noen pris.

BugNet mener at dagens PC-er - og programvaren som besjeler dem - ikke fungerer særlig bra.

- En gjennomsnittlig amerikaner ville aldri kjøpe en barbermaskin, en motorsag eller en terrengsykkel som har så mange feil og som er så ustabil som en PC, heter det i BugNets begrunnelse.

Nettstedet mener at problemet med feil i forbindelse med PC-er stadig blir verre og henviser til data som indikerer at raten av nye feilfikser for operativsystem og applikasjoner har gått ned etter hvert som Microsoft har kommet med nye utgaver av Windows for vanlige brukere. Det vil si at en stadig lavere andel av feilene blir rettet for hver nye generasjon av Windows.

BugNet trekker fram noen eksempler på feil som vanlige brukere har oppdaget, men som ikke er blitt rettet:

  • En feil i AutoCAD 14 som kjører under Windows 95/98 kan forårsake at applikasjonen ikke oppdaterer dato/tids-stempelet på tegninger. Hverken Autodesk eller Microsoft mente at dette var så alvorlig at de ville komme med en feilfiks.
  • En bruker av Corel Quattro Pro 7 greide ikke å installere programmet på sin nye PC med Windows 95 fordi Internet Explorer 4 allerede var installert på maskinen. Brukeren fikk ikke hjelp, hverken fra Microsoft eller Corel. Selskapene skal ha oppfordret henne til å kjøpe en ny kopi av enten Microsofts Excel eller betale en oppgradering til den nyeste utgaven av Quattro Pro som ikke lider av dette problemet.

Årsakene til disse problemene skyldes ikke at brukerne var nybegynnere eller udugelige. Det var virkelig programvaren det var noe i veien med.

Men det verste eksempelet på unnlatelse fra et selskap i forbindelse med en feil i programvare, var i forbindelse med en feil i Microsofts FrontPage 98. Feilen gjør at FrontPage 98 kan slette alt innholdet på PC-ens harddisker uten å gi den minste advarsel. Ifølge BugNet er dette den mest destruktive feilen redaksjonen har sett. Microsofts respons til denne oppdagelse var å hevde at FrontPage 98 er den utgaven av FrontPage som har færrest feil, men også at denne spesielle egenskapen var en feature, ikke en bug.

BugNet er skuffet over at industrien viser så liten interesse for å rette opp feil i programvare - uten at det skal koste forbrukerne ekstra penger og ressurser. I stedet ønsker selskapene å tyne enda mer penger ut av kundene, blant annet gjennom å belaste brukeren for omtrent hvert eneste fornuftige forespørsel om teknisk brukerstøtte per telefon, men også ved å ta betalt for feilfikser og virusoppdateringer.

Til toppen