Yahoo forsøker å snu en lengre negativ trend, men trass en viss optimisme etter at Marissa Mayer overtok som toppsjef er utropstegnene så langt forbeholdt selskapets karakteristiske logo. (Bilde: Justin Sullivan/Getty Images / All Over Press)

Ingen grunn til å rope Yahoo! (ennå)

Inntektene faller, men Marissa Mayer er optimist.

Yahoo under toppsjef Marissa Mayer (38), som de i fjor overraskende hentet fra ledelsen i Google, har et stykke igjen før de kan friskmeldes.

Utfordringene med å snu mange års negativ utvikling fremgår av regnskapet for andre kvartal, lagt frem i går kveld.

Mayer har det siste året lyktes å bremse fallet i trafikk til selskapets nettjenester, mye takket være et vellykket redesign av portalen, men de fortsetter å tape annonsedollars til Facebook og Google.

Marissa Mayer er Yahoos sjette toppsjef på like mange år.
Marissa Mayer er Yahoos sjette toppsjef på like mange år. Bilde: Jason Alden/Bloomberg via Getty Images / All Over Press

Omsetningen er ned 7 prosent til 1,14 milliarder dollar sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Kombinert med skuffende prognoser for inneværende kvartal og resten av året, der Yahoo venter en flat utvikling, falt aksjekursen først 0,46 prosent, før den igjen styrket seg noe etter børsens stengetid.

Dette er Yahoos hodepine: Begge hovedinntektskildene faller. Bannerannonser er ned 12 prosent til 472 millioner dollar, mens inntekter fra søk falt 9 prosent til 418 millioner dollar.

Selv om de under Mayers ledelse har kjøpt hele 17 oppstartselskaper det siste året har kjernevirksomheten, salg av annonser, falt hvert eneste kvartal i to påfølgende år.

Dette har hun tenkt å løse ved å ha et produktfokus, fortalte en optimistisk Yahoo-sjef under en videooverført analytikerkonferanse i går.

– Vi skal ansette og beholde et flott team, bygge inspirerende produkter som vil tiltrekke seg brukere og gi økt trafikk. At trafikken vokser vil igjen øke annonsørenes interesse, noe som til slutt gir utslag i inntekter, sa Mayer ifølge Bloomberg.

Børsrakett

Driftsresultatet øker fra 54,8 millioner dollar til 137 millioner dollar, og nettoresultatet etter skatt øker 46 prosent til 331 millioner dollar. Av dette sørget eierandelene deres i Alibaba og Yahoo Japan for 225 millioner dollar.

Det er altså ikke Mayers fortjeneste at Yahoo har økt sin markedsverdi med 75 prosent det siste året.

Ifølge New York Times kan mesteparten av aksjekursutviklingen tilskrives at de eier 24 prosent av Alibaba, en kinesisk ehandelgigant som i påvente av børsintroduksjon neste år har skutt i været som en rakett.

Alibaba mer enn triplet sitt driftsresultat til 669 millioner dollar i årets første kvartal, mot 220 millioner dollar samme tid i fjor.

Etter at Yahoo i september i fjor solgte seg ned i Alibaba, noe som tilførte dem verdier på netto 4,3 milliarder dollar, er deler av pengene gått med til å kjøpe Tumblr for 1,1 milliarder dollar, samt utbytte til aksjonærene. De sitter fortsatt på en betydelig krigskasse som ved månedsskiftet besto av 4,8 milliarder dollar i kontanter.

    Les også:

Til toppen