Mange leverandører av forretningssystemer selger programvaren sin gjennom Apple App Store. IT-giganten Oracle er en av dem.

Ingen i Norge satser på iPhone-utvikling

Programvare-selskapene ignorerer Apple App Store, selv om det er et potensielt milliardmarked.

Apple har lykkes godt med sin iPhone, og den selger godt i de fleste land. Unntaket synes å være Japan, der forbrukerne har vært godt vant med anvanserte smartmobiler i mange år.

iPhone ses først og fremst på som en forbrukermobil. Det har vært et bevisst valg, og kom til syne i form av at Netcom prioriterte forbrukerkundene foran bedriftene da de lanserte mobilen i Norge i sommer.

Nå kommer bedriftskundene for fullt, og det er trolig mye på grunn av Apple App Store, en del av iTunes som gjør det mulig å kjøpe og laste ned små applikasjoner til iPhone. Dette er en ny markedskanal for programvareselskaper som spås en lysende fremtid.

Det annerkjente ventureselskapet Kleiner Perkins Caufield & Byers har blant annet satt opp et eget venturefond med hele 100 millioner dollar som de skal investere i selskaper som satser på iPhone-utvikling.

Selv om iPhone 3G og Apple App Store ble lansert så sent som juli i år, så har noen allerede rukket å tjene millioner på å utvikle programmer til mobiltelefonen. Ifølge Wired, klarte programmereren Steve Demeter å selge sitt spill Trism for 250.000 dollar i løpet av de to første månedene, selv om spillet bare koster 5 dollar. Han forventer å tjene 2 millioner dollar på spillet i løpet av de første 12 månedene.

Apple trengte forøvrig ikke mer enn 2 uker på å nå 1 million programvarenedlastinger.

På Apple App Store finnes det også en lang rekke programmer for IT-drift.
På Apple App Store finnes det også en lang rekke programmer for IT-drift.

Det er heller ikke slik at det bare er spill det dreier seg om. På Apple App Store er det også mange programmer for forretningsfolk, og for teknologer som ønsker å ta ad-hoc fjerndrift via mobilen.

Langt fra alle disse programmene koster penger, men det trenger de heller ikke å gjøre for at leverandøren skal tjene penger.

Store internasjonale aktører innen forretningsprogramvare leverer gjerne sine programmer gratis til iPhone, og så krever de heller at kunden har kjøpt lisenser til serverprogramvaren som den iPhone-klienten kobles opp mot. Oracle og Salesforce.com er to eksempler på det.

Det samme er sosiale nettsteder som Facebook, LinkedIn og Twitter. De tilbyr alle gratis klienter spesiallaget for iPhone, og så satser de på å bygge opp inntekter på sine nettjenester.

digi.no har i et par uker forsøkt å finne norske programvarehus, alternativt konsulentselskaper, som jobber med å utvikle programmer for iPhone. Dette søket har ikke ført frem, og det tyder på at interessen er lunken i Norge, på tross av at dette er et marked som får mye oppmerksomhet internasjonalt.

- Vi har diskutert det, sier Une Amundsen i SuperOffice, til digi.no.

Lengre har verken de, eller andre norske programvareselskaper kommet.

Software Innovation forteller på sin side at det ikke er naturlig for de å prioritere satsingen på dette, blant annet fordi de med sine systemer for saksarkiv gjerne ligger som en motor bak andre applikasjoners grensesnitt.

Hvis deres system skal bli tilgjengelig gjennom iPhone, eller andre mobiler, så vil det i såfall gjøres i samarbeid med leverandøren av programmet som systemet deres integreres med. Det betyr i praksis Microsoft og deres Office-pakke.

Det mest konkrete svaret får vi fra Mamut, men de prioriterer fortsatt å gjøre en slik satsing i samarbeid med sin partner Microsoft.

- Vi ser på dette som en meget spennende kanal for Mamut, men det forutsetter at brukerne i vårt segment benytter iPhone i sin virksomhet i de markedene vi er til stede. Vi bruker allerede noen av de samme mekanismene i Mamuts løsninger i dag og finner det interessant at Microsoft har uttalt at de skal introdusere en tilsvarende løsning for Windows Mobile, sier Eilert Hanoa i Mamut.

De norske satsingene begrenser seg foreløpig til å lage hjemmesider som er spesialtilpasset iPhone-grensesnittet. Så og si alle nettavisene har det, inkludert digi.no.

- Vi har støtte for iPhone i eZ Publish, med både xml, templates og autentisering ved betaling, sier Thomas Øvrebø i eZ Systems.

De lager publiseringsløsninger, men de forholder seg kun til den nettbaserte delen og gjør ingenting gjennom Apple App Store.

Apple App Store er tett integrert med iPhone. Kundene kan enkelt kjøpe applikasjoner med ett eneste klikk, både direkte på mobilen og gjennom iTunes på PC-en.
Apple App Store er tett integrert med iPhone. Kundene kan enkelt kjøpe applikasjoner med ett eneste klikk, både direkte på mobilen og gjennom iTunes på PC-en.

De etablerte norske programvareselskapene glimrer rett og sett med sitt fravær i det nye iPhone-markedet. De har inntatt en vente-og-se-holdning, og fremtiden vil vise om det er lurt eller ikke. I mellomtiden benytter de internasjonale aktørene muligheten til å få et fotfeste hos forretningsfolket som bruker iPhone.

    Les også:

digi.no kommer med flere saker om utvikling for iPhone og Apple App Store, og det er også temaet vi tar for oss i den kommende episoden av digi-TV som publiseres på lørdag. Ta gjerne kontakt hvis du kjenner til norske prosjekter som utvikler programmer for iPhone.

Til toppen