Ingen interessert i Boo.coms skjelett

Flere aktører var interessert i å kjøpe restene etter e-handelsselskapet Boo.com, som gikk konkurs sist uke. Men etter at det ble kjent at selskapet ikke har egen infrastruktur for utsending av varer, er det få interesserte aktører igjen.

Forsøkene på å selge restene av e-handelsselskapet Boo.com fikk et hardt slag for baugen da det ble kjent at selskapet ikke hadde en egen infrastruktur for utsendelse av varer til kunder. Dette var satt ut til Deutsche Post og det amerikanske selskapet UPS. Netthandlesselskapet Boo.com, som solgte sportsklær over nettet, skylder disse selskapene 25 millioner dollar, 228 millioner norske kroner. Det melder den britiske avisen The Observer.

Da Boo.com slo seg selv konkurs mandag forrige uke, gikk mer enn 1 milliarder norske kroner med i sluket. Selskapet hadde forut for oppbruddet bedt sine eiere om mer penger, noe eierne ikke gikk med på.

Det eneste som da er igjen av Boo.com er den intellektuelle kapasiteten til de gjenværende ansatte, varemerket og nettsidene. Hvor mye dette er verd er ikke godt å si.

Fredag i forrige uke skrev digi.no at det var over 40 interessenter som ville kjøpe restene av Boo.com. Det ble plukket ut aktuelle kjøpere som satt i forhandlinger med advokatselskapet KPMG i helgen. KPMG har sagt at Boo.com ville forsvinne innen onsdag i denne uken, hvis ingen tok over og kjøpte selskapet.
Les om konkursen:
Kø for å kjøpe nettfiasko
Totalkollaps for Boo.com

Men flere av de interesserte hadde kastet kortene og forlot Boo.com-ruinen. En av disse er den kontroversielle, franske finansmannen Bernard Arnault, som har pumpet betydelige summer i Boo.com før fallet. Flere hadde spekulert i at han ville kjøpe selskapet for en billig penge etter konkursen og dermed redde Boo.com. Arnault forlot London og Boo.com, melder The Observer.

Det tyske sportsselskapet Adidas og den italienske klesgiganten Benetton har også vært inne i bildet sammen med den britiske Internett-leverandøren Freeserve. Disse har også skygget banen. Grunnen er at Boo.com rett og slett ikke er noen ting, siden de har out-sourcet logistikk og ordresystemet - selve infrastrukturen i selskapet.
Hva Ernst Malmsten, med-gründer i Boo.com og resten av selskapet har brukt sine 1 milliarder kroner på, forblir et mysterium.

I Dagens Næringslivs lørsdagsutgave kom det frem at Boo.com rett før konkursen hadde planer om å gi ut et livsstilsmagasin. Dette skulle bringe omsetning og penger i kassa.

- Hvis vi hadde fått inn pengene (fra investorene- jour. anm.) kunne vi snudd om bedriften. Da ville historien bli ganske annerledes. Jeg tror ikke bankene forstår e-commerce-sektoren og hvor komplekse disse selskapene er, sier Ernst Malmsten til den britiske avisen Sunday Business.

Til toppen