Stephen Elop og Nokia sliter med å overbevise i det europeiske mobilmarkedet. (Bilde: Nokia)

– Ingen kommer og ber om en Windows-mobil

Flere europeiske teleoperatører mener de nyeste Nokia-mobilene ikke er interessante nok.

Windows Phone har et omdømmeproblem. Dessuten er prisene for høye i forhold til nivået på maskinvaren. Slik kan uttalelsene som fire store, europeiske mobiloperatører kommer til Reuters, oppsummeres. Hvilke operatører det er snakk om, er ikke oppgitt.

Reuters skriver at skeptikere blant operatørene mener at Lumia-mobilene er for dyre for noe de mer ikke er noe innovativt produkt. De mener mobilene ikke understøttes tilstrekkelig av penger til markedsføring. Omdømmeproblemene skyldes feil ved tidlige modeller knyttet til batteri og programvare.

– Ingen kommer inn i butikken og ber om en Windows-telefon, sier en sjef for ansvar for mobilenheter hos én av de store, europeiske operatørene, til Reuters. Denne operatøren skal ha solgt Lumia-mobiler siden desember i fjor.

– Nokia har gitt seg selv en dobbel utfordring: å gjenopprette troverdigheten når det gjelder å lagre maskinvaren til smartmobiler, og å lykkes med Microsoft Windows-operativsystemet, som henger etter i markedet, sier lederen.

– Dersom Lumia med den samme maskinvaren kom med Android og ikke med Windows, ville den være mye enklere å selge, sier han. Samtidig understreker han at Windows-mobilen har mye fin funksjonalitet, men at få av kundene vet om dette.

Unntaket

I USA er situasjonen en annen. Ifølge Reuter melder både AT&T og T-Mobile om godt salg av Nokias Lumia 900- og 710-modeller.

Reuters skriver videre at mobiloperatører ønsker et levedyktig alternativ til iPhone og Android, og at de har stor påvirkningskraft i markedet. Dette gjelder særlig i USA, hvor så mye som 90 prosent av mobilene selges gjennom operatørene. I Europa skal tilsvarende tall ligge på mellom 50 og 70 prosent, ifølge tall Reuters har hentet fra Gartner og Bernstein Research.

Mobilene selges med subsidiert utsalgspris, men er bundet til et abonnement med typisk ett til to års kontraktstid.

– Det er bra for operatørene dersom vi kan redusere dominansen til Apple, sier en talsmann for en annen mobiloperatør. Ifølge Reuters bruker Apple dominansen til å diktere hva operatørenes subsidier skal være og hvor mange mobiler de minimum må kjøpe inn for i det hele tatt å få selge iPhone. Samtidig vokser operatørkostnadene ved bruk av smartmobiler – som i økende grad brukes til å laste ned data, inkludert IP-telefoni og IP-baserte meldingstjenester – på bekostning av telefonsamtaler og SMS/MMS.

Pris

Til tross for at Nokias mobiler i forrige kvartal hadde en gjennomsnittlig engrospris på 220 euro – 80 euro lavere enn det analytikere hadde ventet – så ber enkelte operatører om enda lavere priser.

– Dersom de kunne senke prisen, tror jeg at vi ville kunne selge mer. Det kan være verdt å tape litt for å få dem ut av døren. Det er ikke «rocket science», sier en talsperson for en tredje operatør.

– Vi kan åpne butikkene vår for dem, og lære opp personellet vårt til å selge mobilene, men det er det hele, sier en representant for en fjerde mobiloperatør.

– Til syvende og sist er Nokia og Windows utfordrere, og de må enten komme på markedet med et virkelig innovativt produkt med gjennomslagskraft, eller et digert markedsføringsbudsjett for å skape etterspørsel. Så langt har de ikke gjort noen av delene.

Den danske teleanalytikeren John Strand sier til Reuters at mobiloperatører har fortalt Nokia at de er villige til å hjelpe selskapet, dersom Nokia og Microsoft kommer med penger til markedsføring.

– Men selv om operatørene begynner å gi bort Nokia-mobiler gratis, så vil det ikke gi Nokia noen suksess, sier Strand.

    Les også:

Til toppen