Ingen kontanter å hente hos Schibsted

Schibsted dropper kontantbetaling av finansielle investeringer, opplyser Christian Ruth i European Media Ventures. Samtidig halveres antall personer som driver med investeringer i Sverige.

Under den dystre resultatpresentasjonen som konsernsjef Kjell Aamot fremførte sist torsdag, kom det frem at kostnadskuttene også inkluderer datterselskap som investerer på vegne av Schibsted.

Det innebærer at European Media Ventures (EMV) må redusere sin virksomhet. Selskapet, som har sitt utspring i svenske Aftonbladet og investeringsselskapet Hierta Ventures AB, er 100 prosent eid av Schibsted.

I Sverige kuttes det nå fra seks til tre personer.

Det opplyser Christer Udd, som er seniorpartner i EMV i Sverige.

European Media Ventures har blant annet investert i den kjente, svenske næringslivsavisen Ekonomi24 (E24) som er en rendyrket nettavis. Før sommeren signaliserte EMV at de ønsker å selge seg ut av selskapet.

Udd sier de kvitter seg med aksjene hvis prisen og forholdene tilsier det. Men foreløpig beholder Schibsted eierskapet.

I Norge er det ikke så mange stillinger å kutte, siden Christian Ruth er den eneste norske representanten. Virksomheten ble startet i Norge 1. januar i år, og Ruth har hittil investert i tre selskap.

Tidligere har Schibsted eierandeler i Hugin (finansiell informasjon), Basefarm (ASP-virksomhet) og Skiinfo (vær- og skiinformasjon).

Investeringene som er gjort, er 17 prosent i Datek Wireless (trådløs kommunikasjon), syv prosent i Web Game Corporation (onlinespill/casino) og en liten andel i ACTA Holding.

- Vi driver med finansielle investeringer og går ikke inn som majoritetseiere. Det er viktig for oss å gå inn i selskap der vi kan ha samarbeidsmuligheter og områder hvor vi har kompetanse til å gjøre analysene, sier Ruth til digi.no.

I tillegg til de seks nevnte selskapene, er EMV på eiersiden i rundt ti investeringer som i utgangspunktet er gjort fra Sverige.

- Vi har fått flere forespørseler fra risikokapitalselskap om saminvesteringer. Det er tryggere og enklere å gjøre det på den måten. Vil tilbyr reklameplass, partnerne våre kan gå inn med mindre kontantbeløp enn de opprinnelig hadde tenkt, sier Udd.

Christian Ruth opplyser at investeringene både i Web Game og Datek er gjort med kontanter. Men det er det nå slutt på.

På resultatpresentasjonen i forrige uke, sa Aamot at mediekonsernet ikke lenger kommer til betale kontant for de finansielle investeringene sine.

Både Udd og Ruth er enige i at det er kjøpers marked, med lave priser på markedet. Mens Udd mener man skal ha gode analyser for å treffe det rette valget (i stedet for et potensielt konkursbo), er Ruth opptatt av forpliktelsene selskapet pådrar seg.

- Selv om det er korrekt at prisene er på vei ned, må du i dag være innstilt på å være med i finansieringen videre, både i andre, tredje og fjerde runde, sier nordmannnen.

Med kun reklameplass å tilby, kan det bli vanskelig å oppkapitalisere selskapene videre over tid, men Christer Udd tror at markedsføring blir essensielt for de selskapene som skal overleve i fremtiden. Schibsted sitter på et stort nettverk av medieselskap, hvor de kan kjøre massive reklamebudskap.

- Tilgang til reklameplass, kan være forskjellen på liv og død for enkelte investeringer, mener svensken.

Til toppen