Ingen Lek for annonsørene

Mykpornobladet Lek er blant Norges mest trafikkerte nettsteder, men har likevel hittil ikke satset på nettannonser. Få norske annonsører ønsker å identifisere seg med porno-bransjen, og på papir er det vært svært uvanlig å finne tradisjonell reklame. Men nå vil Lek gjerne bane vei via Internett - med Vi Menns papirannonsører som forbilde.

Lek er definitivt et av Norges største nettsteder. Ifølge Kapital Data har mykpornobladet 16 millioner sideoppslag i måneden. Dette inkluderer både de 70.000-80.000 brukerne som er innom gratis-sidene til Lek hver dag, samt medlemstjenestene som chat og kontaktannonser, i tillegg til selve innholdet i bladet.

Bladet er fanget i en dobbeltmoral - en slags Se & Hør-effekt - ved at "alle sier at de ikke er der, og allikevel er alle der". Og det selv om Internett foreløpig ikke er tilgjengelig på tannlege- og legekontorer...

Lek-redaktøren Mayken Mangen har tidligere sagt til digi.no at nettstedet vil satse mer på annonser. I begynnelsen av året fikk Lek mange henvendelser fra utenlandske porno-nettsteder som ville annonsere på nettsidene. Dette var Mangen skeptisk til fordi det er vanskelig å kontrollere alle lenkene og stedene det henvises videre til. Hun ville ikke begi seg ut på noe ulovlig.

Nå prøver imidlertid bladet å få norske annonsører til å akseptere Lek som et "legitimt" sted å plassere annonsene sine. Selskapet Internett Partner begynte nylig å selge annonser på Lek sine nettsider.

- Dette er helt i oppstartfasen, og i ferietiden er det ikke akkurat størst aktivitet blant annonsørene, sier daglig leder i Internett Partner, Per Lasse Hauglum, til digi.no. Han var tidligere ansatt som daglig leder i annonsenettverket NetAd.

Det er også billigsalg på annonser på flere av de større nettstedene nå i sommermånedene. Hauglum vil imidlertid ikke tilby annonser på billigsalg.

Foreløpig er det ikke så mange norske annonsører som har annonsene sine på Lek, men det er noen. I tillegg er det et par utenlandske. Hauglum forteller at han sjekker nøye om de utenlandske annonsørene er seriøse. Både fordi han vil være sikker på at pengene kommer inn, men også fordi han vil ha kontroll hvilke nettsteder annonsen leder videre til.

Målgruppen er godt definert. 90 prosent av Lek sine 4.000 betalende nett-medlemmer er menn. Og alderen er stort sett mellom 20 og 40 år - den gjennomsnittlige nettbruker med andre ord.

Hauglum tror at den type bedrifter eller produkter som det annonseres for i bladet Vi Menn, også vil tjene på å annonsere i Lek. Han forteller at selskapet allerede har fått forespørsler fra ulike nettbutikker som selger forbruksartikler. Andre typiske annonser man kan forvente å finne på Lek er bil-annonser, jakt- og fiske-annonser, annonser for barbermaskiner og kanskje til og med annonser for datamaskiner og annet IT-utstyr.

- De som har annonsert mye andre steder vil sannsynligvis oppdage at de kan få gode tilbakemeldinger på nett - og spesielt på Lek, fordi de nettsidene ennå ikke er overfylt med annonser. Plasseringen kan bli god, og dessuten er det mange brukere som kommer tilbake gang på gang, sier han.

Hauglum synes salget er kommet godt i gang allerede og regner med full fart på annonsesalget etter sommeren, og da vil han også kunne vise til responsmålinger.

Til toppen