Ingen leveringsplikt på digital telefoni

Telenor har ingen leveringsplikt for ISDN, men vil beklage det dersom det viser seg at reklamemateriell har kommet til folk som av ulike årsaker ikke kan få ISDN.

- ISDN er ikke tilgjengelig for alle i Norge, sier informasjonssjef i Telenor Privat, Elisabeth Gjølme, til digi.

Unntakene gjelder for abonnenter som ikke er knyttet til en digitalisert sentral, samt enkelte andre steder der linjenettet ikke er bygd for digital telefoni.

Telenor har heller ingen leveringsplikt på digital telefoni, i motsetning til analog telefoni.

Firdaposten skrev lørdag om Svanøy-væringen Ole Svanøe som anmeldte konsernsjefen i Telenor, Tormod Hermansen, fordi han ikke fikk ISDN-tilknyttning. Anmeldelsen gjaldt brudd på markedsføringsloven.

Etter å ha takket ja til et tilbud om ISDN-kort og Internett-abonnement for en krone, fikk Svanøe beskjed om at han likevel ikke kunne få ISDN-tilknyttning, fordi dette ville koste Telenor mellom 12.000 og 15.000 kroner i ekstrakostnader for installasjon på Svanøy.

Problemet, ifølge Firdaposten, er at Ole Svanøe og flere bedrifter på Svanøy på nytt har fått tilbud om ISDN-tilkobling i posten. Han sier til avisen at det viktigste er det prinsipielle, så lenge Telenor er en statsbedrift og et redskap for myndighetene.

Gjølme sier til digi at om folk får tilbud om ISDN på et sted der dette ikke er mulig, og Telenor er avsender er saken bare å beklage.

- Telenor har imidlertid andre løsninger, blant annet innenfor mobiltelefoni, som kan være et alternativ om annen digital tilknytning ikke er mulig, sier Gjølme.

Til toppen