Nokia Lumia 520 vinner hjertet til mange som kjøper smartmobil for første gang, i alle fall i en del markeder. Spørsmålet er om de velger den på grunn av Windows Phone eller Nokia-navnet. (Bilde: Telenor)

Ingen Nokia-mobiler i salgtoppen

NetCom-kundene velger fortsatt iPhone.

NetCom kom i dag med topp ti-listen over de mest solgte smartmobilene gjennom selskapets salgskanaler i august. Bortsett fra Samsung Galaxy S4 på andre plass, er det ingen modeller som virkelig utfordrer Apples nåværende iPhone-trio. I juli var Samsung Galaxy S III LTE oppe på en tredje plass, men falt raskt ned på en sjette plass igjen i august.

Ellers er det hyggelig å se at HTCs toppmodell, One, har greid å klatre til en femte plass. Vanligvis er det kun Apple og Samsung som har så høye plasseringer på listen.

Listen over de ti mest solgte smartmobilene hos NetCom er som følger (plassering i juli står i parentes):

1. (1) Apple iPhone 5

2. (2) Samsung Galaxy S4

3. (4) Apple iPhone 4

4. (5) Apple iPhone 4S

5. (7) HTC One

6. (3) Samsung Galaxy SIII LTE

7. (5) Sony Xperia Z

8. (-) Samsung Galaxy S4 Mini

9. (8) Samsung Galaxy SIII Mini

10. (9) Samsung Galaxy XCOVER 2

Blant smarttelefonene på topplisten bruker 55 prosent iOS som operativsystem, mens 45 prosent av telefonene kjører på Android.

Nokia og Windows Phone

Et fabrikat som stadig glimrer med sitt fravær i norske topplister, er Nokia. Ingen av selskapets smartmobiler har vært blant de ti mest solgte hos verken NetCom- eller Telenor-forhandlere siden februar i år.

I enkelte andre land går salget tilsynelatende noe bedre. Ifølge Kantar Worldpanel, som til tross for navnet bare dekker mobilmarkedene i tolv enkeltland, opplever Windows Phone betydelig vekst i enkelte land denne sommeren.

Rekorder

Kantar rapporter om markedsandeler over perioder på tre måneder om gangen, men kommer med en ny rapport hver måned. I den siste rapporten, som gjelder for mai, juni og juli, opplyses det at den samlede markedsandelen til Windows-baserte telefoner i de fem største, europeiske landene (Frankrike, Italia, Spania, Storbritannia og Tyskland) har vokst fra 4,8 prosent i mai-juli 2012, til 6,9 prosent i april-juni i år, og videre til 8,2 prosent i perioden mai-juli i år.

Det er dog store forskjeller innen disse landene, fra 1,8 prosent i Spania til 11,0 prosent i Frankrike.

Til sammenligning oppga IDC i juni i år at Nokia, som er den klart største leverandøren av Windows Phone-enheter, hadde 5,0 prosent markedsandel i Vest-Europa i første kvartal i år. Men mye kan skje på et kvartal eller to, noe Apples årlige iPhone-lanseringer er det beste beviset på. Markedsandelen til iOS kan variere med så mye som ti prosentpoeng på et år, fra toppkvartalet rett etter lanseringen, til bunnkvartalet rett før lanseringen.

Windows Phone har ifølge Kantar aller høyst markedsandel i Mexico, med hele 12,5 prosent av markedet. Dette 10,5 prosentprosentpoeng mer for et år siden, og 5,5 prosentpoeng mer enn i tremånedersperioden som ble avsluttet av juni. Men framstår som et temmelig umodent marked, siden både Android og iOS også vokser kraftig denne perioden. Dette skjer mest på bekostning av BlackBerry og Symbian, som begge var større enn Windows Phone i Mexico så sendt som i april-juni-perioden.

Førstegangskjøpere

Kantar opplyser at 43 prosent av dem som har valgt en Windows Phone-basert smartmobil det siste året, ikke har hatt noen smartmobil tidligere. Bare 27 prosent har hatt en Android- eller iOS-mobil. De fleste Android-brukere velger iPhone, dersom de bytter plattform. Det samme gjelder den motsatte veien.

Kantar trekker fram Nokia Lumia 520 som en mulig årsak til veksten i Windows Phone-salget. Denne modellen selges i Norge for rundt 1300 kroner uten abonnement (og betydelig lavere pris med abonnement), noe som for mange nok er en grei pris for en mobil som er mer avansert enn den de har fra før.

Det Kantar ikke sier noe om, men som blir interessant >nå som Microsoft overtar Nokias smartmobilproduksjon, men ikke Nokia-navnet, er hvor mange av førstegangskjøperne som har valgt en Windows Phone-mobil kun fordi det står Nokia på den, et merke de kjenner godt fra før. Vil telefoner som det bare står Microsoft på, være like attraktive for denne gruppen?

    Les også:

Til toppen