Ingen norske bedrifter kjøper forretningsreiser på nett

Travis.com, som selger forretningereiser på Internett, har undersøkt norske bedrifters bruk av og holdninger til reisebyråer, både tradisjonelle og nettbaserte.

Travis.com eies av Telenor Venture, tidligere SAS-sjef Jan Carlzons Ledstiernan, og danske 2M Invest. Selskapet ble etablert for syv måneder siden, og finnes i dag i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Nettreisebyrået Travis.com har foretatt en undersøkelse blant 100 beslutningstakere i store og mellomstore norske bedrifter, og har kommet frem til at ingen bedrifter per i dag bruker nettreisebyråer når de skal bestille forretningereiser. (Det er det danske analyseinstituttet Perception Research & Consulting som har foretatt ringerunden).

Undersøkelsen viser videre at kun 30 prosent av lederne i landets store og mellomstore virksomheter kjenner navnet på et nettreisebyrå.

Til tross for norske sjefers svært begrensede kjennskap til reisebyråer på nett, mener nesten halvparten at det er penger å spare på å bruke nettreisebyråene. Og 63 prosent av de norske bedriftene i undersøkelsen er villige til å sjekke sparemulighetene ved å bruke nettet.

- Travis.com henvender seg til bedriftsreisemarkedet, hvor hensikten er at bedriftens ansatte skal booke sin forretningsreiser selv, og dermed spare penger ved at de får en selvbetjeningsrabatt. I tillegg slipper man unna mellom fire og 14 prosent som de tradisjonelle reisebyråene tar i provisjon, forklarer Travis-sjef Mogens Kvamsdahl i en pressemelding.

Han fortsetter egenprofileringen og legger til at ved siden av pris, er tilgjengelighet og tidsbesparelse viktige argumenter for å benyttet nettet fremfor de tradisjonelle reisebyråtjenestene.

Kvamsdahl er svært forundret over at så mange, ja faktisk alle som deltok i undersøkelsen, overlater bestillingen av forretningsreiser til andre.

Doktor i økonomi, Hans Mathias Tjømme ved Handelshøyskolen BI, mener det kun er spørsmål om tid før dette endrer seg.

- Oppegående bedriftsledere med oversikt kommer til å gå over til å handle reiser på nettet. Dette ser vi allerede skjer i stor skala i USA, sier han i en kommentar.

Til toppen