Ingen norske løver, men Absolut en halvsvensk

Under den Internasjonale Advertising Festival i Cannes ble det ingen gjeve trofeer eller løver å sette på peishyllen for representanter fra Norge. Svenskene skåler forsiktig med en "vodka russian" etter at det amerikanske nettstedet til Absolut Vodka vant en cyberløve.

Under reklamebransjens store svar på filmfestivalen, International Advertising Festival in Cannes, var det norske nettstedet til Pepsi nominert i klassen for nettsteder. Men Pepsi nådde ikke opp da premiene i Cyber Lions ble delt ut tidligere denne uken.

Det er andre året på rad at det deles ut Cyber Lions under festivalen. "Nettsteder" og "online annonser" er de to hovedkategoriene for Cyber-prisen, og begge har i tillegg underkategorier som det ble delt ut priser i.

For nettsted-kategoriens underkategorier, finner man selskaps-informasjon (corporate information), merkevarebygging (brand promotion) og e-handel (e-commerce). Av vinnerne her var det tre amerikanske og to tyske vinnere. Det var i klassen for merkevarebygging at den amerikanske hjemmesiden til det svenske vodka-merket Absolut Vodka vant en Cyber-løve.

Men hovedvinneren i kategorien for nettsteder var det tyske nettstedet Eleven22 som vant en Grand Prix.

I den andre hovedkategorien var det fire underkategorier: enkle bannere (simple banners), større bannere (rich media banners), annonser utover bannere (beyond the banner) og en 'andre'-kategori (others).

Her var det tre amerikanske vinnere og én vinner fra Brasil. Ogilvy Interactive Worldwide fra New York stakk av med æren for to kampanjer, hvorav én for IBM. Den sistnevnte vant Grand Prix-prisen i kategorien online annonser.

Til toppen