Ingen rokker ved Telenor

Telenor er den ledende aktøren på satellittdistribusjon i Norden, uansett om Sirius 2 blir skutt opp i kveld norsk tid eller ikke.

På det nordiske markedet for satellittdistribusjon finnes to aktører, Nordiska Satellittaktiebolaget (NSAB) og Telenor Satellite Services AS. NSAB, som eies av det statlige Swedish Satellite Corporation, statlige Teracom og Tele Danmark, har Sverige som sitt desidert beste marked, mens Telenor har en god posisjon i alle de nordiske landene..

NSABs satellitt Sirius 2 skal etter planen skytes opp i kveld og vil styrke selskapets posisjon på fem grader øst vesentlig, der en fra før finner Sirius 1, som opprinnelig het Marco Polo 1 og var Murdoch-eid på samme måte som Marco Polo 2 som ble overtatt av Telenor og omdøpt til Thor

Men posisjonen er og blir svensk, og bare i mindre grad en nordisk posisjon. Mens NSAB kan skilte med 100 prosent penetrasjon i Sverige, Telenor kan skilte med 100 prosent penetrasjon i hele Norden, unntatt Sverige der den er på 85 prosent.

Ser man på kapasiteten vil NSAB på fem grader øst ha en kapasitet på 21 transpondere forutsatt at Sirius 2 med tilsammen 32 transpondere blir skutt opp. 16 av disse er allerede leid ut til amerikanske GE Capital, mens resten er fullbooket, med blant annet Telia på kundelisten med seks transpondere eller en fjerdedel av satellitten. I tillegg finnes det første og siste symbolet på et forsøk med en nordisk satellittposisjon, den aldrende Tele X på denne posisjonen og der blir den et drøyt år til før den pensjoneres. Sirius 1 må erstattes i 1999, mens Telenors Thor 1 lever til 2002.

Telenor Satellite Services har satset ressurser og prestisje på å bygge opp en grad vest til å bli en nordisk posisjon, spesielt med tanke på distribusjon av kringkastining. På en grad vest finnes TVsat, Intelsat 707, foruten Thor I og Thor II, som tilsammen betyr 38 transpondere for analog kringkasting. Går alt etter planen har Telenor sin nye satellitt Thor III i geostasjonær bane i 1998 som betyr ytterligere kapasitet.

Administrerende direktør i Telenor Satellite Services, Knut Reed, sier til digi.no at selskapet møter konkurranse over alt. - I Norden har vi NSAB, mens vi i Sentral og Øst-Europa møter Astra og Eutelsat. Dette markedet er i vekst i motsetning til Vest-Europa som i dag er godt dekket av de to aktørene.

- Jeg har respekt for konkurrentene og håper NSAB lykkes i kveld med sin oppskytning, sier Reed, og kan tenke tilbake på en vår som slett ikke alltid pekte Telenors vei med tanke på at oppskytningen av Thor II ble utsatt fra januar til mai.

Sirius 2 var opprinnelig planlagt skutt opp i juli, og forsinkelsen har kostet NSAB minst to kontrakter til hovedkonkurrenten fra svenske bedrifter som ikke kunne eller ville vente lenger.

For Telenor er problemet nå at det er i ferd med å bli fullt på en grad vest. Den nye satellitten Thor III blir skutt opp i juli 1998 om alt går etter planen, men fram til da har ikke Telenor særlig å tilby. Reed kan ikke si om en har mistet kontrakter som følge av dette, men sier at det hadde vært enklere i kontraktsforholdene med mer kapasitet tilgjengelig.

Sirius 2 koster to milliarder kroner og skytes opp fra Fransk Guiana i Sør-Amerika ved hjelp av en Ariane 4 bærerakett. En ny satellitt, Sirius 3 er bestilt og leveres i august 1998, en måned etter Thor III - om alt går etter planen. Ut over dette foreligger det ingen konkrete planer, bortsett fra Telenors Thor IV, som kommer rundt 1999.

Den store forskjellen i dag er tilbudet TV-seerne får fra de to satellittposisjonene som igjen favoriserer Telenor. Telenor tilbyr gjennom Canal Digital 60 digitale TV-kanaler, i tillegg til i underkant av 30 analoge TV-kanaler. Fra den svenske posisjonen fem grader øst distribueres rundt 20 kanaler.

Det er få kanaler som ikke kan tas inn fra Telenors en grad vest i de nordiske hjem. Unntaket er 150.000 svenske husstander som ikke kan ta imot signaler fra andre posisjoner enn fem grader øst. Så langt er disse husstandene NSABs eksklusive kunder.

Til toppen