Ingen SOL-sak for Schibsted og Telenor

Konkurransetilsynet vil ikke gripe inn overfor Scandinavia Online (SOL) og selskapets medlemstjeneste. Dette er klart etter at tilsynet har vurdert medlemstjenesten opp mot de forpliktelsene Telenor og Schibsted aksepterte i fjor.

Like før jul i fjor vurderte Konkurransetilsynet å gripe inn overfor SOL dersom selskapet tilbød lukkede innholdtjenester til andre aksessleverandører enn Telenor Nextel og til andre vilkår enn de Nextel har.

I avtalen som Schibsted og Telenor måtte inngå med Konkurransetilsynet i juni i fjor for å få godkjent sitt Internett-samarbeid, het det blant annet at "SOL A/S vil gi alle internettbrukere og alle aksessleverandører tilgang til SOL på ikke-diskriminerende vilkår."

I Konkurransetilsynet slår seksjonssjef Arve Kvåle fast at etableringen av SOLs medlemstjeneste ikke er i strid med de forpliktelsene eierselskapene har akseptert.

Det hele har stått på hvilket tilbud andre aksessleverandører har fått av SOL. Det er ikke bare Telenor Nextel som skal kunne gjøre seg bruk av SOLs medlemstjeneste, ifølge tipunktsavtalen Schibsted og Telenor har inngått med Konkurransetilsynet. De vilkårene SOL har presentert for bruken av medlemstjenesten er unntatt offentlighet, men Arve Kvåle sier til digi.no at vilkårene SOL har satt, tilfredsstiller forpliktelsene av 17. juni 1997.

I et brev til SOLs administrerende direktør Erik Hagen i dag, skriver Konkurransetilsynet at saken er avsluttet.

Internettsamarbeidet mellom Schibsted og Telenor
Samarbeidet, som ble offentliggjort 8. november 1996, betydde at Telenor betalte Schibsted 100 millioner kroner over tre år for å overta selskapets 40.000 aksess-kunder, og at de to aktørene sammen etablerte Scandinavia Online AS, med Telenor som minoritetseier på 35 prosent. SOL skulle stå for innholdsproduksjon på Internett. Dette førte i sin tur til at Telenor Nextel ble sittende som den totalt dominerende aksessleverandøren av Internett til privatmarkedet, med en markedsandel på rundt 75 prosent.

17. juni 1997 inngikk Telenor og Schibsted en avtale med Konkurransetilsynet, for å sikre at konkurransen i Internett-markedet ble opprettholdt og at innholdet produsert i SOL skulle være tilgjengelig for alle på ikke-diskriminerende vilkår.

Til toppen