Ingen tegn til kjøligere søkemarked

Findexa tar et skikkelig farvel, før de slukes av konkurrenten.

Eniros aksjonærer har allerede sagt ja til det avtalte kjøpet av Findexa. Kjøpet vil antagelig være et faktum 5. desember. I mellomtiden viser Findexa hva Eniro betaler for.

Findexa utgir den papirbaserte katalogen Gulesider, men det er på nett de vokser. Hele 51 prosent vokste de på nett, sammenliknet med samme kvartal i fjor, en økning i omsetningen på 24 millioner kroner.

Selskapet har hatt et aktivt kvartal, med lansering både av rubrikktjeneste og søkemotoren Yelo.no.

Omsetningen for kvartalet utgjorde 428 millioner kroner, mot 417 millioner kroner i tredje kvartal i fjor. Omsetning hittil i år utgjør dermed 1,260 millioner kroner mot 1,255 millioner kroner samme periode i fjor. Driftsresultatet (EBITDA) for kvartalet falt fra 210 millioner til 204 millioner kroner

Findexa mener søkemarkedet i Norge vokser med rundt 50 prosent årlig målt i omsetning. Samtidig vokser bruken. Gulesider hadde over to millioner brukere i hele september, og 825.000 brukere siste uken.

Nå er arbeidet med den anbefalte transaksjonen med Eniro inne i sluttfasen. På en ekstraordinær generalforsamling mandag 7. november godkjente aksjonærene i det svenske selskapet Eniro AB budet. Den 16. november avholdes generalforsamling i Findexa Ltd der aksjonærene i Findexa skal stemme over tilbudet.

- Jeg er svært tilfreds med at Eniros aksjonærer har stemt til fordel for oppkjøpet av Findexa. Et større og sterkere selskap vil bidra til å styrke vår posisjon i det norske markedet. Bedre service, bredere kompetanse og raskere tempo i produktutviklingen innen både trykte medier og online-tjenester er bare noen av synergiene de to selskapene vil oppleve som følge av sammenslåingen. Det vil både de ansatte og kundene ha glede av. I tillegg er tilbudet meget godt for Findexas aksjonærer, sier Cornel Riklin.

Til toppen