Ingen vil kjøpe Napster

Napster har gradvis forsvunnet ut fra rampelyset etter at de snudde musikkbransjen opp/ned med sin musikkdelingstjeneste. Etter det har de forsøkt å etablere seg som en leverandør av lovlig nedlastbar musikk, men det har ikke gått helt som ønsket.

18. september ifjor fortalte Napster at de engasjerte investeringsbanken UBS til å assistere dem med å finne en strategisk samarbeidspartner, eller en potensiell kjøper.

Aksjekursen steg kraftig på nyheten, men siden har det vært stille og aksjekursen falt ned igjen.

Etter flere måneder er det klart at investeringsbanken verken har klart å finne en kjøper eller en strategisk samarbeidspartner.

- Napster har ikke nødvendigvis hastverk med å selge, men det er opplagt at litt informasjonom hva som skjer med salgsprosessen hadde vært på sin plass, sier Ryan Jacobs, sjef for investeringsfondet Jacob Internet Fund, til CNN.com.

Napsters musikk kan ikke enkelt overføres til Apples suksessrike iPods, og det er en stor barriere for selskapets kunder. De må isteden laste ned sangene fra Napster, brenne dem på CD og så overføre dem til iTunes-biblioteket.

Ifølge egne tall har Napster nå 566.000 abonnenter.

Til toppen