BEDRIFTSTEKNOLOGI

Inkompetent avgjørelse av Konkurransetilsynet?

8. november 1996 annonserte to "smågutter", Telenor og Schibsted, en fusjon av sin innholdssatsning. I dag, 30. mai 1997, sier Konkurransetilsynet nei. Begrunnelsen er basert på et fusjonsnotat unntatt fra offentlighet. Med fare for å bli misforstått vil jeg påstå: I verdens mest konkurranseutsatte marked synes likevel Konkurransetilsynets avgjørelse i beste fall å være fundert i for liten kunnskap om internettmarkedet.

Pål Leveraas
30. mai 1997 - 17:42

I en situasjon hvor avgjørelsen er kjent, mens beslutningsunderlaget er ukjent, skal man selvsagt være forsiktig med å felle noen bastant dom over avgjørelsen. Hvis vi tar utgangspunkt i Konkurranselovens paragraf 3-11 "Inngrep mot bedriftserverv", som er lovteksten Konkurransetilsynet henviser til i sin avgjørelse, blir vi heller ikke mye klokere. Men la oss se på den reelle markedssituasjonen:

Joda, Scandinavia Online AS og Telenor Nextel AS delte på sett og vis opp et spennende marked, og lovte hverandre å behandle de felles områdene med en viss respekt. Joda, vi fikk en begrenset konkurranse på områdene internett aksess og innhold på internett. Joda, Scandinavia Online har fått en dominerende posisjon som gateway i det norske markedet.

Men det koster en hvilken som helst aktør ca 50.000 kroner å ta opp konkurransen med hvilken som helst av dem!

Jeg har ved diverse anledninger blitt foreholdt en uttalelse jeg halvveis i spøk ble sitert på i Computerworld Norge ifjor: I dagens marked er det bare å stille seg opp på Karl Johan og rope "Internett" så kaster de millionene etter deg. En smule overdrevet, noe vi selv har erfart. Men likefullt: Internett er en markedsplass hvor etableringsbarriérene er minimale og tradisjonelle konkurranseparametre ikke gjelder.

Internett er ikke en markedsplass hvor det koster 100 millioner kroner å etablere seg. Internett krever ikke at du bygger trykkerier til 1,2 milliarder for å komme på banen, ei heller at du ansetter 1.000 guttunger til å bære rundt avisen til abonnentene dine. Internett er en åpen frisone, hvor kriteriene for suksess er annerledes enn i den "virkelige verden". Internett skiller ikke mellom fattig og rik, liten og stor, helt og banditt.

Derfor spiller det heller ingen avgjørende rolle om Schibsted og Telenor som to giganter i bittelille Norge slår sammen sine satsninger. De vinner ikke fordi de er store, de vinner eventuelt dersom de gjør en god jobb.

Om syv måneder blir det europeiske telemarkedet 100% liberalisert. I Vika sitter svenske Telia klar, og har allerede investert et ikke ubetydelig antall millioner kroner for å ta markedsandeler på internett aksess. Den dagen Telenor virkelig begynner å misbruke sin posisjon som dominerende aksessleverandør, kommer abonnentene til å løpe konkurrentene ned, og nye aksessleverandører kan komme til å sprette opp som paddehatter. Gudbedre, vi i dette selskapet kunne startet aksessleveranser i morgen hvis vi hadde ønsket det, vi kunne levert aksesstjenester til personer bosatt i Pilestredet og i nærheten av C.J Hambros plass, pakket inn i en kontekst av eksempelvis en lokalavis for nettopp denne lille regionen av Oslo. Det ville kostet færre enn 50 tusenlapper og en innsats tilsvarende et par dagsverk.

Selvsagt ville vi tatt marginaler av dette markedet. Men hva kan Telia, Global One og de andre internasjonale gigantene - for hvem Telenor og Schibsted er for smågutter å regne - gjøre? De kan og vil kaste seg over markedet som ulver, og jeg ønsker dem hjertelig velkommen. Allerede nå renner det kunder i strie strømmer fra Telenor til Telia. Telia vil, hvis de spiller kortene sine rett, med letthet få 40 prosent, 50 prosent, kanskje enda større markedsandeler. Det er bare et spørsmål om penger, og slett ikke veldig store penger for de velfylte monopolfødde lommebøkene.

Så hvordan kan Telenor få en dominerende posisjon? Det er en illusorisk drøm - eller et mareritt - som bare de som ikke kjenner dette markedet kan drømme opp.

Så var det Schibsted, da. Skal Schibsted gjennom Scandinavia Online skaffe seg monopol på innholdssiden på det norske eller Skandinaviske internett? Hvis jeg trodde det, hadde jeg sluttet i Internett Kanal 1 og digi for lenge siden. Hadde Nettavisen trodd det, ville de aldri kommet i en slik situasjon at de troner over Schibsted-avisen VG på ti-på-topp rankingene til Kapital Data.

Og dette er ikke bare fordi "SOL-kongen" Erik Hagen fomler med strategien sin, og ikke greier å bestemme seg for om Scandinavia Online skal overkjøre samarbeidspartnerne sine åpenlyst eller fortsatt gjøre det i det skjulte. Det er også fordi det ikke spiller noen rolle hvor mange penger du har på bok, hvis du ikke greier å lage et produkt som folk vil ha.

Om du er liten eller stor, norsk eller utenlandsk, i denne sammenheng er ganske uten betydning. Det viktigste i en kontekst hvor leseren står helt fritt til å bli hos deg eller vandre videre, er å lage så gode produkter at de blir hos deg.

Internett er et "ville vesten", hvor det viktigste akkurat nå er å finne sine revirer, stikke en påle ned i bakken for å vise at dette er min eiendom. Kveg-baronene og jernbanekongene kommer nok, før eller siden, men ennå er det så mye plass og så mye alburom at det er plass til alle.

Det er ett heller skittent tricks Scandinavia Online har gjennomført, og som jeg inderlig håper at denne prosessen vil medføre en reversering av: Selskapet låser hjemmesiden fast til www.sol.no når de sender ut programvaren til Telenors internett-abonnenter. Det betyr at selv om du vil skifte hjemmeside, så kan du ikke gjøre det uten å gå gjennom en prosess som er svært omfattende. Juks, kaller jeg det.

På den annen side: Dette er en fordel som vil forsvinne i kjølvannet av den aksellererende teknologiske utviklingen. Kampen om inngangspartiet til internett kommer ikke til å stå mellom aksessleverandørene, ei heller mellom innholdstilretteleggerne. Kampen kommer til å mellom de som har mulighet til å kontrollere desktoppen din - skjermbildet på pc-en. Det er bare to aktører som er godt posisjonert til det, og ingen av dem er norske: Microsoft og Netscape. I neste versjon av Windows blir skjermbildet på din pc din hjemmeside til internett. Netscape gjør tilsvarende tilrettelegging for å skaffe seg fortsatt innpass i markedet. Trusselen om dominans kommer derfor ikke fra Telenor eller Schibsted. Den kommer fra Seattle i USA.

Derfor: Om Scandinavia Online ikke får være standard gateway, så blir det desto lettere for Bill Gates å kapre denne posisjonen.

Har jeg rett eller har jeg rett? Eller er jeg nettets største idiot? Send dine synspunkter til digi. Bruk e-mail adressen digi@digi.no.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra