INMA håper på 120.000 kroner for Gulltaggen

Tre dager før fristen går ut, er det 22 innmeldte bidrag til Gulltaggen. Men arrangementskomitéen er ikke nervøs, spesielt fordi de får inn penger for hvert innmeldte bidrag.

På grunn av de dårlige tidene i fjorårets internettmarked, var det gratis å melde på bidrag til Gulltaggen 2002. I år er det mer optimisme i bransjen, og organisasjonen som har overtatt arrangementet, INMA, tar 1.200 kroner per bidrag.

- Er det 22 bidrag allerede nå? Det synes jeg er bra, siden det koster penger i år, sier leder av INMA, Terje Gaupseth, på telefon fra Thailand.

Også ildsjelen bak den største konkurransen i Internett-Norge, Linda Hansen, har opplevd treg påmelding tidligere år.

- Som i fjor, er de store reklamebyråene sent ute med påmeldinger. De venter som regel både til like før fristen og gjerne etter at fristen er gått ut, sier hun og oppgir at INMA vil være fornøyd med 100 innsendte bidrag i år.

I fjor ble det totalt 400 bidrag som ble sendt inn, noe som gjorde juryarbeidet problematisk. I år har man tenkt både å begrense antall bidrag og prøve å tjene penger på dem.

Så sent som én uke før fristen løp ut i fjor, var det rundt 50 bidrag som var sendt inn.

Melder man på flere enn fem bidrag i 2003, koster det 600 kroner per bidrag fra nummer 6 og utover. Samtidig ser det også mye lysere ut på sponsorsiden.

- Markedet er mye bedre nå, det merker vi. Der er for eksempel veldig positivt at vi har fått inn en hovedsponsor, sier hun og forteller at SOL har fått den rollen eksklusivt. Hvor mye portalen betaler, vil hun ikke ut med, men sier det fortsatt er plass til delsponsorater.

- Vi har fokusert konkurransen mye mer på reklamebyråer og annonsører i år, det er en klarere profil enn tidligere år. Derfor tror jeg det har vært enklere for et selskap som SOL å si ja til sponsorat, sier Linda Hansen.

Men, som i alle slike konkurranser, er veien aldri helt smertefri. Denne uken skulle en annonsekampanje for arrangementet i gang på nettet og i Dagens Næringsliv på papir.

I forkant arrangerte Grey en annonsestafett blant reklamebyråene, men alt reklamematerialet er foreløpig ikke ferdig. Hittil er det Grey Interactive, BEKK og Bleed som har bidratt med forslag og BEKK har sendt stafettpinnen videre, opplyser Hansen.

I kampanjen vil INMA prøve å få flest mulig deltakere til arrangementet 9. april. Det blir i 2003 både seminar og fest til en pakkepris på 2.400 kroner.

Utdelingen skal ledes av Kari Slaatsveen, kjent fra NRK Petre (tidligere fra radioprogrammet IRMA 1000 og Holger Nielsens metode).

Til toppen