NetOnNet tilbyr nå fri frakt på alle bestillinger. Den eneste haken ved tilbudet skal være noe lengre leveringstid. (Bilde: NetOnNet)

Innfører fri frakt på alt

Norsk elektronikkforhandler håper å få flere til å handle på nett.

Mange som handler hos norske nettbutikker har nok reagert på at fraktutgiftene for relativt billige varer, ofte kan overstige prisen på selve varen. Ofte er prisen nærmere hundre kroner selv for små og lette varer. Samtidig har mange registrert at mange utenlandske nettbutikker, for eksempel DealExtreme, sender varer halve Jorden rundt med fri frakt for kundene.

Dessuten er det i en rekke norske nettbutikker vanskelig å finne ut hva fraktutgiftene faktisk blir, før man har registrert seg som kunde og logget inn.

Tidligere i år publiserte AlixPartner, et amerikansk rådgivningsselskap, en undersøkelse som forteller 36 prosent av de amerikanske intervjuobjektene oppga høye fraktkostnader blant hovedårsakene til at de ikke handler på nettet eller via annen form for fjernhandel. Bare fem prosent oppga at fraktutgiftene ikke påvirker bestillingsavgjørelsen.

Mandag denne uken innførte hjemmeelektronikk-butikken NetOnNet fri frakt på alle varer som sendes i hele Norge. Dette skjer omtrent et år etter at det svenske moderselskapet gjorde det samme i Sverige.

Filip Elverhøy håper at gratis frakt vil føre til at flere handler hos NetOnNet.
Filip Elverhøy håper at gratis frakt vil føre til at flere handler hos NetOnNet.

Filip Elverhøy, sjef for NetOnNets norske virksomhet, tror dette vil være et viktig konkurransefortrinn for selskapet, som han sier fortsatt er en utfordrer i Norge, seks år etter at selskapets norske virksomhet ble startet opp.

– Det kan være svært kostbart å betale frakt for en 42-tommers TV til Alta. Noen kunder kan synes det er urettferdig. Nå blir prisen lik – uansett hvor i landet man bor, sier Elverhøy.

Nå er ikke fri frakt helt ukjent fra før i Norge heller. Men ofte er det knyttet spesielle betingelser til dette. Hos noen må man handle for mer enn et visst beløp for å få fri frakt, mens andre krever at varen må hentes hentes i kjedens fysiske butikk i stedet for å for eksempel postkontoret.

Leveringstid

Nå kan man nok godt si at det er en betingelse knyttet til NetOnNets nye ordning også. Til digi.no forteller Elverhøy at kundene må godta noen dagers lenger leveringstid for å få varene levert gratis.

– Med ekspressfrakt leveres de normalt etter én til fem dager, mens leveringstiden med gratis frakt vil være seks til ti dager, sier han.

Det kan se ut til at mange kunder godtar dette. Allerede siden mandag har NetOnNet registrert 20 prosent økning i ordretilgangen, noe Elverhøy tilskriver innføringen av fri frakt.

Det er nettopp økt omsetning som skal dekke inn fraktutgiftene, som ikke blir borte selv om de ikke belastes kundene.

– Vi har over hodet ikke lagt på produktprisene, bedyrer Elverhøy.

– Dette er et konkurransefortrinn for at kundene skal handle mer hos oss. I Sverige har man fått en økning i ordretilgangen på 30 prosent.

Elverhøy tror ikke at mange av NetOnNets norske konkurrenter vil følge etter. I Sverige opplevde man at bare to konkurrenter etter en stund fulgte etter. Under Nordic eCommerce Summit i fjor ble det ifølge NetOnNet konstantert at 15 prosent av svenske nettbutikker tilbyr frakt, en økning på fem prosentpoeng fra året før.

    Les også:

Til toppen