Innovate tar opp tråden etter Divine Nordic

Innovate tar over Divine Content Server i Norden. Geir Myrold er daglig leder og Truls Berg styreformann.

Det nye nordiske selskapet som Truls P. Berg registrerte i sommer for å ta over produkt- og kundeporteføljen fra tidligere divine Nordic, Innovate, presenterte seg offisielt for første gang i dag. I styret sitter Berg, hans langvarige kompanjong Torstein Thorsen, og Geir Myrold, kjent blant annet for lang fartstid (1997 til 2002) i Component Software, datavarehusselskapet som Thorsen og Berg grunnla høsten 1992. Myrold er også daglig leder i Innovate. Både Thorsen og Berg skal fortsatt ha sitt daglige virke i Fast, der de arbeider mot bedriftsmarkedet i Norden.

    Les også:

Artiklene i listen over gir detaljer fra begivenhetene som ledet fram til etableringen av Innovate. Det amerikanske programvarehuset divine, et av USAs raskest voksende børskometer, falt sammen som følge av overrask ekspansjon, og nøkkelproduktene ble spredd på forskjellige selskaper. Det viktigste for den nordiske virksomheten, divine Content Server, gikk til FatWire. Produktet videreføres som FatWire Content Server. Etter litt fram og tilbake, havnet de nordiske rettighetene hos radarparet Thorsen og Berg. Og i dag var altså tiden inne til å innkalle både journalister og kunder til en nærmere presentasjon av Innovate.

– Innholdshåndtering er et marked i kraftig vekst. Informasjonsmengden i store og mellomstore selskaper vokser, og det er en utfordring å holde styr, ikke bare på tekst, men også på det visuelle og på lyd og video. Informasjonsavdelingen kan ikke lenger nøye seg med et digitalt arkiv, den må også ha verktøy for å sikre at det har full kontroll, ikke bare på det om kommer inn, men også i høyeste grad på det som går ut. Innholdshåndtering omfatter blant annet grep om når børsmeldinger må ut, hva de skal innholde, kvalitetssikring og tidsfrister, forklarer Myrold.

IDC anslår 90 prosent vekst fra 2002 til 2003, deretter 35 prosent vekst hvert år de nærmeste årene. Myrold tallfester det samlede europeiske markedet til rundt 21 milliarder kroner i dag. Anslaget for Norge kan være mellom to og fem prosent av dette beløpet.

– Innovate går inn som nisjeaktør mot mellomstore og store virksomheter med hyppig informasjonsoppdatering, og med behov innen både mottak, produksjon og distribusjon. I dag dreier mye seg om web, men vi er også beredt på bruk av flere kanaler, både mobil og styrte videoleveranser til skjermer utplasserte på offentlige steder, for eksempel.

Stjernekunden på Content Server i Europa er industrikonsernet Alstom, med informasjonsleveranser eksternt og internt på mange språk, og på tvers av landegrenser, ulike partnere, interne grupper med mer, alt i forskjellig innpakning.

– Dette må styres og forvaltes. De kjører 17 nettsteder på én Content Server-basert infrastruktur. Erfaringen er blant annet at med infrastrukturen på plass var det ekstremt enkelt og rimelig å bygge ut med nye tjenester. Et intranett for hele den amerikanske virksomheten ble bokført med en intern kostnad på bare 15.000 dollar.

Content Server er Java-basert. Infrastrukturen er testet med applikasjonsserverne til BEA, IBM og Oracle. De viktigste konkurrentene er de vesentlig dyrere tilbudene fra Interwoven og Vignette. Ikke at Content Server er billig, basiskonfigurasjonen koster 350.000 kroner.

– Poenget er at det skalerer slik at det er et reelt alternativ til de store systemene, samtidig som det er kostnadseffektivt også for informasjonsintensiv virksomhet ned til noen titalls ansatte. Og for dem som skal betjene systemet, redaktører, kvalitetssikrere, skribenter og så videre, er det enkelt å bruke, blant annet med innelagt arbeidsflyt.

I Norden er det 14 eksisterende kunder, blant andre Utdanning.no og Statens Vegvesen. De ga ikke gitt opp systemet i våres, selv om supporten ikke var på topp. Myrolds første oppgave er å sørge for å holde dem i folden.

– Vi har en jobb med å bygge opp tillit der ute, men det er ikke snakk om å vekke til live en død hest. Produktet er ledende i markedet, og det er vurderte med gode skussmål av både Forrester og Butler. Målet vårt for 2004 er å doble antall kunder, samtidig som vi viderefører en god kunderelasjon med eksisterende brukere. Om et års tid er vi kanskje opptil ti årsverk i Innovate, mot fem i dag.

Kunder med store ambisjoner trenger mer ressurser enn denne beskjedne staben vil kunne tilby.

– Vi bygger opp et kompetansemiljø. Flere konsulentselskaper, blant dem Creuna og Software Innovation, har kompetanse rundt Content Server.

Myrold har nok et ess i ermet: En avtale med svenske Azzets om deres system for forvaltning av digitale ressurser, eller "Digital Assets Management".

– Produktet Azzets DAM henvender seg til store markedsavdelinger, der man håndterer bilder, trykksaker og logoer, og samarbeider med byråer, fotografer, filmprodusenter og trykkeri. Applikasjonen forbedrer produksjonsprosessen, og får ned utviklingskostnadene og utgiftene for distribusjon av ferdig materiell. Det er en nisjeløsning som kan bygges ut til mange kanaler, for eksempel leveranser til faste plasmaskjermer i butikkene.

Og selvfølgelig vil Innovate tilby både Content Server og Azzets DAM i en felles pakke til dem som måtte ønske det.

Til toppen