Intel avslører ny brikkearkitektur

Intel kunngjør en ny mikroarkitektur, Core, med avgjørende følger for både servere og PC-er.

Intel åpnet sitt utviklerforum Intel Developer Forum i San Francisco i går. En av de viktigste presentasjonene på konferansens første dag var gjennomgangen Intels teknologisjef Justin Rattner ga av den kommende mikroarkitekturen Intel Core. Denne mikroarkitekturen krever en produksjonsprosess i 65 nanometer. De første prosessorene Core-arkitekturen er lovet å komme på markedet i tredje kvartal 2006. Dagens PC-prosessorer Core Solo og Core Duo som brukes i både industristandard PC-er og noen Apple-maskiner i dag, har en arkitektur som kan betraktes som et stadium mellom Pentium M og den virkelige Core-arkitekturen.

Core-mikroarkitekturen skal kombinere høyere ytelse med redusert strømforbruk, og samtidig tilby et bedre grunnlag for høyere sikkerhet, virtualisering og drift. Mer kompakte blad- og rackservere med lavere strømforbruk vil bidra til reduserte kostnader, lover Intel. Redusert kjølebehov vil også gi et stillere miljø.

En av de første brikkene med Core-mikroarkitekturen blir tokjerne-prosessoren Conroe for stasjonære PC-er. Den ligger rundt 40 prosent over dagens toppmodel Pentium D950 i ytelse (målt etter SPECint_rate_base2000), og rundt 40 prosent under i strømforbruk.

Core-mikroarkitekturen omfatter blant annet disse framskrittene, ifølge Intel:

  • Wide Dynamic Execution: Sikrer at flere instruksjoner kan gjennomføres per klokkeslag. Et internt instruksjonsrør i 14 trinn gjør det mulig for hver kjerne i prosessoren å fullføre opptil fire komplette instruksjoner samtidig.

  • Intelligent Power Capability: Dette er en strømsparingsfunksjon som fjerner spenning fra områder i prosessoren som ikke er aktive. Prosessoren er delt i logiske delsystemer som kan fungere hver for seg.

  • Advanced Smart Cache: Dette er en delt nivå 2 cache som lar en kjerne utnytte hele cachen når den andre kjernen ikke er aktiv. Det bidrar til både økt ytelse og redusert strømforbruk.

  • Smart Memory Access: Dette er en teknikk for å bedre systemytelsen ved å redusere forsinkelser mot minnet og effektivisere utnyttelsen av forbindelsen mellomprosessoren og minnet.

  • Advanced Digital Media Boost: Dette sikrer at alle 128 biters instruksjoner innen grafikk- og multimedieutvidelsene SSE, SSE2 og SSE3 fullføres innen bare ett klokkeslag.

    Les også:

Til toppen