- Intel er for avhengig av prosessorene

Legendariske Andy Grove snudde Intel fra minne-fiasko til CPU-suksess. Nå ser han utenfor IT-bransjen.

En av verdens største IT-legender, medgründer og mangeårig toppsjef i Intel, Andy Grove, har gjort seg til talsperson for elektriske biler.

I sommer vakte han stor oppsikt gjennom en bredt anlagt artikkel i magasinet The American: A Magazine of Ideas der han argumenterte for å kutte ut oljeavhengigheten i transportsektoren og i stedet satse på elektrisk strøm. En kortversjon av dette innlegget ble distribuert til toneangivende aviser: An Energy Policy We Can Stick To.

Grove argumenterer ikke først og fremst med utgangspunkt i miljøet.

Han skriver at «energiuavhengighet» ikke er det rette målet for USA. Han mener transportsektorens avhengighet av olje gjør USA unødvendig økonomisk sårbar. Den beste måten å gjøre transportsektoren mer robust, er å bytte hovedenergikilde, fra olje til elektrisitet. Han peker på at elektrisitet kan framstilles med utgangspunkt i svært varierte råvarer, og at mange av disse kildene også er fornybare. Skulle en kilde tørke inn, kan man øke strømproduksjonen fra andre. Skulle importen av en eller flere kilder bli for dyr, kan man bytte til kilder innenlands.

Den fremste utfordringen for å bytte fra olje til strøm i transportsektoren, er batterier, slår Grove fast i denne artikkelen.

Grove har hatt alle de tre øverste lederstillingene i Intel. Han var president fra 1970 til 1997, administrerende direktør (CEO) fra 1987 til 1998, og styreformann fra 1997 til 2005. 72-åringen er fortsatt på selskapets lønningsliste, som senior rådgiver.

Ifølge Wall Street Journal vil han ikke bare at USA generelt, men at Intel spesielt, skal satse på å utvikle batterier til elektriske biler.

En av grunnene til Groves legendestatus, er innsatsen hans på slutten av 1980-tallet, der han ledet Intel ut av hengemyren selskapets satsing på minnebrikker hadde ført det i. Nå vil han at Intel skal gjennomgå en enda mer omfattende omlegging av driften.

I en tid da Intel ser for seg at omsetningen vil falle med 12 prosent fra tredje til fjerde kvartal i år, mener Grove at det er behov for å minske selskapets avhengighet av prosessorer.

Batterier til elektriske biler er med andre ord ikke bare en strategisk nisje for landet, det kan også være en redningsplanke for selskapet Intel.

Grove peker på at USAs har altfor lite kapasitet til å produsere batterier i det omfanget en omfattende omlegging av transportsektoren fra olje til strøm forutsetter. Mange kinesiske og japanske selskaper er på offensiven. Intel har selv brukt noen av sine voldsomme likvide reserver – 12 milliarder dollar per september i år – til å investere i batteri-selskaper, men vil ikke konkretisere hva slags perspektiver de har for disse.

Intels toppsjef Paul Otellini, har ikke villet kommentere Groves forslag offentlig.

Den amerikanske bilprodusenten som er kommet lengst i utviklingen av en såkalt «plug-in hybrid», det vil si et kjøretøy som bare drives av en elektrisk motor, og der batteriene kan lades opp både direkte fra strømnettet og fra et eget aggregat, er General Motors. De satser på et litium-ion batteri fra den amerikanske produsenten A123 Systems, men skal også ha et samarbeid med en leverandør i Sør-Korea.

Selskapet Boston-Power, som nylig tegnet en kontrakt med HP for en ny type varige, sikre og raskt ladbare litium-ion batterier til bærbare pc-er, mener de vil kunne utvikle sin teknologi til et bilbatteri.

    Les også:

Til toppen