Intel fornyer logo og slagord

Intel vil i 2006 bytte logo, slagord og produktnavn for å markere en fornyet strategi.

Intel kunngjorde i går store endringer i selskapets logo, slagord og produktbetegnelser. Nærmere detaljer vil bli gitt på forbrukermessen Consumer Electronics Show som starter i Las Vegas rett over nyttår. Endringen bekrefter lekkasjer fra november i år.

    Les også:

Den nye firmalogoen er inspirert av logoen til markedskampanjen «Intel Inside»: I stedet for den nedfelte «e»-en er det en ring rundt firmanavnet. Den forrige logoen har vært i bruk i 37 år.

Et nytt slagord, «Leap Ahead» – «et sprang framover» – vil erstatte det gamle «Intel Inside» som har vært brukt siden 1990-tallet.

Ny logo og nytt slagord skal markere Intels overgang til leverandør av forbrukerelektronikk.

Bak endringene står Eric Kim som Intel hentet fra Samsung i fjor og forfremmet til markedssjef – «Chief Marketing Officer» – for noen uker siden. Kim gis mye ære for Samsungs moderne merkevare og markedsprofil.

Etterfølgeren til Pentium M, prosessoren som er kjernen i Centrino-arkitekturen for bærbare PC-er, har offisielt fått navnet «Core». Hittil har den vært kjent som «Yonah». Som kjent, vil den komme i to utgaver, med henholdsvis én og to kjerner. Disse skal markedsføres som henholdsvis «Core Solo» og «Core Duo».

Betegnelsen «inside» vil levere videre på klistremerkene som minner alle PC-brukerne om hva slags teknologi de bruker. Er PC-en utstyrt med «Core Duo» vil klistremerket gi det tydelige varslet «Core Duo Inside».

Kim vil ikke skrape Pentium-betegnelsen helt, men forbeholde den de kraftigste stasjonære PC-ene.

Det er ikke klart hvorvidt Apple, som starter sin store årlige MacWorld-begivenhet 10. januar, vil bruke de nye Intel-merkene, selv om nye Mac sannsynligvis vil utstyres med Intel Core-prosessoren. Bloggerne ser ut til å helle i retning av at Apple vil styre sin egen merkevare, selv om de bytter til Intel-prosessorer.

Til toppen