Google Glass får kanskje Intel-innmat og mer profesjonelt fokus. (Foto: Justin Sullivan/Getty Images/All Over Press)

– Intel inn i Google Glass

Mer fokus på medisin og industri?

En ny versjon av Google Glass ventes neste år, skriver Wall Street Journal, og den vil bruke teknologi fra Intel.

Dagens Google Glass-prototype benytter seg av brikker fra Texas Instruments, men Intel ønsker å komme inn i bildet og promotere de høyteknologiske brillene som et produkt nyttig for helsesektoren og medisinske formål. Intel ønsker også å utvikle nye bruksområder for arbeidsplasser og profesjonelle brukere.

Intels inntog i Google Glass skal være en del av en større strategi for kroppsnær elektronikk. Selskapet har tross alt snakket en god del om tingenes internett og kroppsnære teknologier tidligere.

Avtalen er ikke bekreftet av noen av de involverte selskapene, men det er fra før en kjent sak at Google ønsker å gjøre Glass attraktivt som et arbeidsverktøy og hjelpemiddel for profesjonelle. Et eget program kalt Glass at Work innebærer at Google jobber sammen med programvareutviklere for å designe applikasjoner som lar ansatte i helse, bygg og produksjon jobbe mer effektivt. Ideen er at yrker der man jobber med hendene, men trenger likevel kontinuerlig tilgang til informasjon, vil tjene på å bruke Google Glass.

Det er likevel fortsatt bare et sideprosjekt, da Google ønsker å markedsføre Glass primært som et forbruker-produkt. Færre enn fem prosent av de over 300 ansatte som jobber med Glass fokuserer på Glass at Work, skriver Wall Street Journal.

Det har den siste tiden kommet signaler om at mange app-utviklere har mistet interessen for Google Glass, og at det spøker for hele prosjektet. Spørsmålet er om Intel-avtalen vil blåse et nytt liv i Glass som et profesjonelt instrument.

Google og Intel har et nokså tett samarbeid fra før, der flere av Googles produkter benytter seg av Intels løsninger. Og hvis Intel klarer å levere en brikke som gir brillene bedre batterilevetid, noe som er sårt tiltrengt ifølge flere brukere, kan det øke produktets relevanse for mange.

Til toppen