Intel lanserer "konsertsal" på lomma

Intel har lansert en egen bærbar MP3-spiller og integrert FM-radio, med avanserte egenskaper og en ny type høretelefoner, både ergonomisk og teknisk.

Det offisielle navnet på Intels nye MP3-spiller er Pocket Concert Audio Player. Den er på størrelse med en kortstokk, veier 97 gram uten batterier, kommuniserer gjennom USB, og har 128 MB minne. Innebygget programvare tilbyr to hovedfunksjoner: avspilling av musikkfiler i MP3-formatet, og FM-radio.

Minnet kan ikke økes utover de innebygde 128 MB. Intel begrunner dette dels ved å vise til at konkurrerende apparater med utvidbar minne, generelt sett ikke kan utvide utover 128 MB, dels ved å peke på at utvidbarhet er en unødvendig fordyring.

Prosessoren som styrer spilleren, er reprogrammerbar. Det betyr at det vil være mulig å oppgradere funksjonaliteten i den innebygde programvaren, dersom Intel bestemmer seg for å tilby for eksempel flere formater enn bare MP3.

Høretelefonene bygger på en ny type magneter basert på tungmetallet neodymium (kjemisk tegn: Nd), og som skal sikre spesielt god kvalitet. De er ergonomisk formet etter nye prinsipper, slik at de bæres rundt nakken i stedet for over hodet. Lyden kan korrigeres gjennom atskilte kontroller for bass og diskant.

Uten ekstrautstyr koster Pocket Concert 299 dollar, altså nærmere 3000 kroner. Ekstrautstyret omfatter en dockingstasjon for tilkopling til stereoanlegg, og en adapter som lar deg spille MP3 gjennom en kassettspiller, for eksempel i bilen.

Intel er i ferd med å trappe opp sin satsing på forbrukermarkedet, og har tidligere lansert et PC-kamera, tre avanserte elektroniske leketøy ("lydmorfer", lommespill og en elektronisk mikroskop), ulike produkter for hjemmenettverk og Internett-kopling, samt trådløse tastatur, mus og spillkontroll.

Toppsjef Craig R. Barrett vil holde hovedtalen på Consumer Electronics Show som starter på fredag. Der ventes det at han vil demonstrere to nye trådløse produkter: en "WebTablet" og en "ChatPad". Dette er produkter som Intel skal selge til forbrukere gjennom store kjeder. Begge krever et trådløst nett drevet av en PC, og at PC-en også skal håndtere tilkoplingen til Internett. WebTablet er følgelig ganske ulik det norske Screen Media-produktet Freepad, som selv håndterer sin Internett-forbindelse.

Bakgrunnen for Intels engasjement på forbrukersiden er at ny Internett-relatert forbrukerelektronikk er et marked som vokser mye raskere enn PC-markedet. Intel forventer en vekst innen sitt tradisjonelle prosessorsalg til PC-er på 10 prosent i 2001. Innen forbrukerelektronikk venter selskapet en vekst på 50 prosent. Intel håper videre at interessen for nye forbrukerapparater, som gjerne konstrueres slik at de krever kraftigere PC-er, kan få folk til å oppgradere sine PC-er fortere enn dagens takt.

Til toppen