Intel-sjef Paul Otellini, her avbildet foran et forstørret bilde av Penryn-brikken, mener analyseselskapene kan være for pessimistiske i sine vurderinger av utviklingen på pc-markedet. (Bilde: Intel)

Intel-sjef ser lys i tunnelen

Midtveis i andre kvartal ser Paul Otellini tegn på at pc-markedet tar seg opp igjen.

Verdens største produsent av prosessorer til pc-er, Intel, betraktes som et pålitelig barometer for å utsiktene på pc-markedet. Derfor var det knyttet stor interesse til en innledning som Intels toppsjef Paul Otellini holdt for finansanalytikere i Santa Clara i går.

Midtveis i andre kvartal, sier Otellini at tallene ser ut til å befeste et inntrykk av at bunnen kan være forbi. Omsetningen er noe bedre – «a little better» – enn selskapets prognose.

Ifølge Otellini bør utviklingen framover begynne å likne mer på etablerte historiske mønstre. Han presiserte at analyseselskapenes prognoser – IDC og Gartner tror på en nedgang i pc-salget på rundt ti prosent fra 2008 til 2009 – kan være for pessimistiske.

Det er ikke bare Intels egne tall som ligger til grunn for Otellinis vurdering. Han viser til at trafikkmålinger på det globale Internett også gir dekning for en forsiktig optimisme: Trafikken fortsetter å vokse, slik den også gjorde etter IT-krakket i slutten av 2000. Trafikkøkningen krever flere prosessorer: Derfor fortsetter Intel å investere tungt i nye produksjonsanlegg.

Ifølge Otellini henger trafikkveksten sammen med økt bruk av mobilt og bærbart utstyr.

Det er motivet bak Intels sterkere satsing på prosessorer, integrerte komponenter og programvare beregnet på minibærbare pc-er, smarte mobiltelefoner, forbrukerelektronikk og dedikert maskinvare for kontor og industri.

Otellini la blant annet vekt på en ny Linux-variant, Moblin («mobil Linux»), som Intel fremmer som felles systemvare for minibærbare og smarte mobiltelefoner. Et annet uttrykk for Intels fornyet satsing på programvare er oppkjøpet av britiske OpenedHand, en spesialist på løsninger for Atom-prosessoren.

Analyseselskapet IDC meldte denne uken at salget av Intels Atom-prosessor – skreddersydd for minibærbare pc-er – har falt sterkt etter nyttår. Ifølge Intel er en del av forklaringen at man har tatt tiltak for å hindre at minibærbare spiser av markedet for fullverdige bærbare pc-er. Intel ønsker å gjøre minibærbare til et eget markedssegment, og samtidig drive ned prisen på lette og fullverdige pc-er som blant annet er langt bedre til å håndtere multimedia.

Intel vil gjøre «thin is in» til slagord de kommende 18 månedene, forklarte markedssjef Sean Maloney for analytikerne. Hensikten er nettopp å fremme salget av tynne og lette bærbare, for å forsterke inntrykket av at minibærbare er et nytt og annerledes segment.

    Les også:

Til toppen