Intel skal lansere supergrafikk i 2010

Venter på at produksjonsteknologien skal bli klar.

Intel er mest kjent for å levere integrerte grafikkløsninger til pc-systemer hvor grafikkytelsen ikke står i høysetet. Men det har lenge vært kjent at selskapet ønsker en større andel av grafikkmarkedet. Derfor er selskapet i ferd med å utvikle grafikkprosessoren Larrabee.

Larrabee vil i motsetning til diskrete grafikkløsninger fra Nvidia og AMD, ikke bestå av spesialtilpassede grafikkprosessorer, men basere på en matrise med mange, relativt vanlige x86-kjerner som er utstyrt med en egen vektorenhet i tillegg. Vektorenheten skal kunne utføre 16 flyttallsoperasjoner for hver klokkesyklus.

Under presentasjonen av Intels kvartalstall denne uken, fortalte Paul Otellini, Intels toppsjef, at Larrabee nå er under debugging og at selskapet nå marsjere mot produksjon av produktet.

- Silisiumen vil bli klar, eller bli bedre, i løpet av året. Programvaren blir fullført i løpet av året. Jeg forventer oppstart av volumproduksjonen av dette produktet tidlig neste år, sa Otellini.

Han la til at det vil komme flere versjoner av produktet, med ulike antall kjerner og i ulike prisklasser.

Tilnærmingen Intel benytter har til dels blitt latterliggjort at selskapets konkurrenter, som mener den på ingen måte vil kunne levere ytelse som kan sammenlignes med det beste av det som finnes på markedet i dag.

John Montrym, sjefarkitekt for Nvidias GT200-kjerne, sa i fjor høst til PC Pro at også Nvidia jevnlig vurderer denne typen design, men hver gang ender opp med ikke å bruke det.

Så spørs det da om Intel ikke fortsatt har noen kort oppe i ermet som ingen foreløpig kjenner til.

    Les også:

Til toppen